Invercoat
toppade Opticoms förra varumärkesundersökning inom förpackningskartong,
som genomfördes 2008, medan Korsnäs klättrat från en femte till en
andraplacering och Ensocoat från sjätte till tredje plats.Opticoms
undersökning, Brand Tracking Survey – Cartonboard for consumer
packaging, bygger på intervjuer med konverterare i Tyskland,
Storbritannien, Frankrike, Benelux, Spanien och Italien. Undersökningen
visar att den allmänna varumärkeskännedomen bland konverterarna
förbättras, och att kartongproducenterna lägger allt större vikt vid
varumärkesfrågor.Det här är det tio starkaste kartongvarumärkena i Västeuropa för närvarande (inom parentes placeringen i förra mätningen 2008):1.
Invercoat, Iggesund (1), 2. Korsnäs (5), 3. Ensocoat, Stora Enso (6),
4. Incada, Iggesund (2), 5. Tambrite, Stora Enso (4), 6. CKB, Stora
Enso (-), 7. Simcote, M-real (3), 8. Performa, Stora Enso (-), 9.
Chromolux, M-real (-), 10.Rochcoat, Cascades (9)Regionalt finns
andra starka varumärken, till exempel CMPC i Storbritannien och Trucard
i Tyskland – båda är ledande varumärke i respektive land.Undersökningen
mäter inte bara varumärkeskännedomen. Andra saker som studerats är
köpbeteenden hos konverterarna samt drivkrafter bakom valet av ett
visst varumärke.Källa: papernet.se