som Billerud efter sex kvartal av negativt resultat kunde vända
till vinst för affärsområdet Market Pulp.– Vi kan se tillbaka på ett utmanade år 2009, då vi har fått hantera lågkonjunktur, finanskris och en fallande efterfrågan. Vi har dock lyckats hantera utvecklingen, vilket gör att jag totalt sett är mycket nöjd med året. Under 2009 har Billerud stärkt sin balansräkning, dels genom en framgångsrikt genomförd nyemission, dels genom ett förstärkt kassaflöde. Vårt förpackningskunnande har utvecklats ytterligare och detta har lett till ett antal nyutvecklade produkter. Min bedömning är att vi går stärkta in i 2010, säger Per Lindberg Billerud har liksom de flesta andra förpackningsföretag ett tufft år bakom sig, men Per Lindberg har lyckats lotsa skutan väl i hamn. Under fjärde kvartalet 2010 förbättrade Billeruds verksamhet på alla fronter. Per Lindberg kommenterar:– Vi förbättrade oss på alla fronter under fjärde kvartalet. Vi ökade rörelseresultatet till 231 miljoner kronor, vilket är en förbättring med 167 miljoner kronor jämfört med det tredje kvartalet. Detta motsvarar en ökning av rörelsemarginalen med 8 procentenheter från 3 procent till 11 procent. Förpackningspapper fortsatte att leverera stabila resultat samtidigt