Projektet möjliggörs genom medel i Europeiska regionala utvecklingsfonden.– Vi vill nu omsätta den kunskap som vi har byggt upp och fortsätter bygga upp tillsammans till konkret företagsnytta. Det finns ett stort nationellt och internationellt intresse för vår regionala kompetens. Genom att omsätta världsledande forskning till kunskap som företag kan bygga upp nya styrkeområden kring blir vi mycket intressanta och en konkurrenskraftig plats för utveckling, säger Per Branzén VD The Packaging Arena.Projektet är ett led i att profilera regionen som ledande inom konsumentdriven förpackningsutveckling. Det handlar mycket om att ge forskningen möjlighet att få arbeta nära företagen och skapa förutsättningar för en positiv utveckling, menar samarbetsparterna.– Vi vill vara med och utveckla regionens företag i att förstå förpackningens betydelse och hur man på bästa sätt kan utveckla nya förpackningar. Det handlar bland annat om att titta på hantering, från inköp till att vi slänger dem, miljöpåverkan, förpackningen som säljare i butik samt kundupplevelser, säger Anders Gustafsson, Professor Centrum för Tjänsteforskning på Karlstads universitet. Projektet är tvåårigt.
Samarbete för spetskompetens
Packaging Arena och Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstad Universitet har inlett ett samarbete för vidareutveckla den spetskompetens som finns kring konsumentdriven förpackningsutveckling i regionen.
Projektet möjliggörs genom medel i Europeiska regionala utvecklingsfonden.– Vi vill nu omsätta den kunskap som vi har byggt upp och fortsätter bygga upp tillsammans till konkret företagsnytta. Det finns ett stort nationellt och internationellt intresse för vår regionala kompetens. Genom att omsätta världsledande forskning till kunskap som företag kan bygga upp nya styrkeområden kring blir vi mycket intressanta och en konkurrenskraftig plats för utveckling, säger Per Branzén VD The Packaging Arena.Projektet är ett led i att profilera regionen som ledande inom konsumentdriven förpackningsutveckling. Det handlar mycket om att ge forskningen möjlighet att få arbeta nära företagen och skapa förutsättningar för en positiv utveckling, menar samarbetsparterna.– Vi vill vara med och utveckla regionens företag i att förstå förpackningens betydelse och hur man på bästa sätt kan utveckla nya förpackningar. Det handlar bland annat om att titta på hantering, från inköp till att vi slänger dem, miljöpåverkan, förpackningen som säljare i butik samt kundupplevelser, säger Anders Gustafsson, Professor Centrum för Tjänsteforskning på Karlstads universitet. Projektet är tvåårigt.