23948sdkhjf

Högkonjunktur för färdigrätter från Gooh

Det går riktigt bra för färdigmatskedjan Gooh, som inte klarar av den ökande efterfrågan med sitt nuvarande tillagningskök. Därför kommer ett nytt kök att invigas efter nyår i Järna, och företaget planerar att nästa år öppna 350 nya butiker i större svenska städer.
Det är förpackningarna, livsmedelstråg som använder den
svenskutvecklade MicVac-metoden för uppvärmning i mikrovågsugn, som är
den viktigaste förklaringen till framgången för Gooh. Försäljningen
har, trots rådande ekonomisk kris, ökat med mellan 30 och 50 procent
per månad jämfört med föregående år.

I dag finns 75 butiker, så kallade shop-in-shop, i Storstockholm,
Uppsala och Västerås. Till detta kommer omkring 400 företag som
använder vendingmaskiner, men fortfarande är konceptet bara spritt till
en liten del av landet.

Detta ska det bli ändring på under 2010.

– Under nästa år planerar vi att expandera med 350 shop-in-shops runt
om i landet, varav cirka tjugo i Göteborg. Vi fokuserar på de större
städerna, där intresset för kyld mat är störst, säger företagets vd
Jonas Regnér till tidningen Livsmedel i Fokus.

Det nya köket för tillagning av de olika rätterna invigs i Järna söder
om Södertälje i början av nästa år och det får tre gånger så hög
kapacitet som det nuvarande. Det kommer dock att kunna fördubbla
produktionen om behovet uppstår.

Färdigrätterna från Gooh är tillagade i storkök, packas på plasttråg
som förses med en toppfilm med MicVac-ventilen. Rätterna har en
hållbarhetstid på cirka tre veckor vid kylförvaring och de är tillagade
utan tillsatser eller konserveringsmedel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096