23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Förpackningens yttre allt viktigare

Kommersiell design, som förpackningsdesign och nya logotyper, blir allt viktigare för företagen. Det framgår av en undersökning som har genomförts av HUI, Handelns utredningsinstitut.




















































Mer än häften av de tillfrågade företagen lägger i dag mer pengar på kommersiell design jämfört med för tre år sen. Det har blivit allt viktigare att satsa på utseendet och ett säljande varumärket betraktas som mer kostnadseffektivt än andra åtgärder. – Design- och identitetsbyråerna idag går att jämföra med till exempel webbyråerna för tio år sedan. Företagen har börjat inse vikten av en genomarbetad identitet och konsekvent design både av företaget och dess produkter, säger Johan Forsberg, tf vd på design- och varumärkesbyrån Identity Works till tidningen Resumé. HUI:s undersökning bygger på svar från 95 företagsledare. Var fjärde som svarade tror att de inom de tre kommande åren kommer att satsa avsevärt mer pengar på kommersiell design än tidigare. Lite över 20 procent av de tillfrågade menar dock att produktens kvalitet är viktigare än dess utsida, förpackningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094