Det har tagit det lilla utvecklingsföretaget fem år att ta fram den här
tekniken, som bygger på att unika mönster skapas i plastfilmer.
När ljuset faller på filmens skikt reflekteras det så att olika bilder
når höger respektive vänster öga och detta uppfattas av dem mänskliga
hjärnan som en tredimensionell bild.
Med en etikett eller en del på en förpackning skapas dels en attraktiv
dekor, dels en unik bild som är i praktiken omöjlig att kopiera.
Tekniken kan därför användas för dekorering av och som säkerhetslösning
för förpackningar till produkter som dyr elektronik, läkemedel eller
kosmetika.
– Vår teknik kan användas till långt mer än äkthetsbevis. Etiketterna
kan anpassas grafiskt till varje varumärke och ge produkten ett unikt
utseende, säger Rolling Optics vd Fredrik Blomquist intervjuad av Ny
Teknik.
De glasklara etiketterna har utvecklats i Uppsala och produktion förbereds vid företagets anläggning i Stockholm.
Läs mer om tekniken på www.rollingoptics.com/beyond/index.htm