23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Snart är var tredje etikett av plast

Plastfilmer till etiketter blir allt populärare, och om några år kommer var tredje etikett att vara tillverkad av plast. Det framgår av en rapport från Applied Market Information, AMI, som noterar att 27 procent av den totala etikettproduktionen utgörs av plastetiketter.
























































Efterfrågan väntas stagnera för traditionella pappersetiketter, och öka med omkring sex procent om året för plastetiketter, enligt AMI. Detta betyder att var tredje etikett år 2013 kommer att vara tillverkat av ett plastmaterial. Det är i första hand ett ökande behov av transparenta etiketter, avsedda för livsmedelsförpackningar, som driver den här utvecklingen. Störst är ökningen för de självhäftande etiketterna av denna typ, med en förväntad tillväxt på sju procent. Den globala produktionen av etiketter motsvarar omkring 13 miljarder kvadratmeter. Marknaden för plastetiketter (knappt 4 miljarder kvm) domineras av tio stora företag som tillsammans svarar för 74 procent av just denna produktion. Störst är Nordenia inom PE-filmer. Treofan, ExxonMobil och Innovia dominerar produktionen av PP-filmer, Klöckner Pentaplast är ledande tillverkare av PET- och PVC-filmer.Källa: packnews.no

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141