23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hundra miljoner FSC-märkta förpackningar sålda

Tetra Pak har nu, ett år efter lanseringen, sålt över 100 miljoner förpackningar som är FSC-certifierade. Denna märkning anger att den använda kartongen kommer från hållbart brukad skog, som är skött och kontrollerad enligt The Forest Stewardship Councils regler.




















































Tetra Paks förpackning Recart var koncernens första förpackning som försågs med FSC-märkningen, och först ut med detta var den engelska matvarukedjan Sainsbury, våren 2008. Då handlade det om förpackningar med krossade tomater, och flera varumärkesägare följde i Sainsburys spår. I Danmark har Dansk Supermarket lanserat tomatprodukter, med varumärket Bon Appetit, på Tetra Recart med denna märkning, och var därmed först i Norden. Även varumärkesägare i Italien, Brasilien och USA använder nu Tetra Recart tillverkade av FSC-certifierat material. Flera av Tetra Paks kartongleverantörer har numera den certifiering som krävs, och fram till 2015 ska förpackningskoncernen som mål att endast köpa in kartong från sådana leverantörer. Tre år senare, år 2018, ska hela den globala leveranskedjan, från råvara till färdig produkt i butiken, vara certifierad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094