23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dolt serienummer - och lottsedel

En rysk producent av snacksproducent har, med hjälp av en teknik från Amcor Flexibles, försett påsarna med serienummer. Dessa fungerade i en kampanj som lottnummer, och är enligt förpackningstillverkaren lämpliga att använda för såväl marknadsföring som produktskydd.
























































Sibirskiy Bereg är ledande på den ryska marknaden för smaksatta snacks, en populär typ som under varumärket Kirieshky är baserad på torkade brödtärningar. Det som skiljde snackspåsarna från andra var, att de under sommaren 2008 innehöll ett slags bipacksedlar med ett för varje påse unikt serienummer. I praktiken innehöll påsen en lottsedel; genom att skicka ett sms med numret kunde den som köpt påsen delta i en lottdragning om priser som genomfördes varje timme under en tioveckorsperiod. Tekniken kallas Amcor SerialCoding, och märkningen sker inline i samband med packningen. Den kan användas för att garantera äktheten hos en produkt och förhindra plagiering. Dessutom är det möjligt, konstaterar Sibirskiy Bereg, att med den inuti påsen dolda märkningen i kombination med en kampanj som den nämnda kartlägga försäljningen och göra marknadsanalyserbarheten, menar Amcor Flexibles.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.091