23948sdkhjf

Mattrender förändrar förpackningarna i kristider

Mer trender inför det nya året: Rena råvaror, snabb gourmetmat, lokalt producerat, funktionell föda, en smula guldkant och mat som tilltalar ögat. Alla är de påbörjade trender som kommer att bli mer markerade under de kommande åren och påverkar även förpackningarna. Det förutspår det skandinaviska trendinstitutet PEJ-Gruppen i en uppdaterad analys.
Vissa saker, som mode, bostad, resor, bilar och dyra restaurangbesök,

drar vi in på i ekonomiskt besvärliga tider som de som just u råder,

konstaterar PEJ-Gruppen.

I gengäld får ekonomiskt kloka alternativ ett uppsving, och när det

gäller den mat vi ändå måste äta påverkar detta även förpackningarna. I

analysen har åtta olika mattrender lyfts fram. Alla finns redan men

kommer att förstärkas under de närmaste tre åren.Naturligt och enkelt

Grundläggande matlagning, baserad på ekologiska, lokala, enkla och

säsongsbundna råvaror är en trend, som kommer att resultera i allt fler

förpackningar som återspeglar detta genom att vara naturliga och enkla.

Gourmet Express är beteckningen på en annan trend, som handlar om att

snabbmatskedjor i allt större omfattning väntas inrikta sig på fräscha

och hälsosamma delikatesser. Bekväma förpackningar som lätt kan tas

med, och kan användas för tillagning i emballaget, blir allt vanligare.

Det lokala köket, som kommer att stimulera ingredienser och matvaror

som produceras i närområdet, som ett alternativ till de stora jättarnas

massproducerade och mer opersonliga produkter. Förpackningar i nya

former, anpassade till produkten och inte till lastpallen, kan bli ett

resultat av denna trend, tror PEJ-Gruppen.Functional food

Funktionella livsmedel, som i sig är hälsosamma och förebygger

sjukdomar, är en annan trend. Dessutom förväntas en återgång till

rötterna, ett slags retrotrend med den traditionella maten från mormors

dagar. Detta kommer i allt högre omfattning att kommuniceras via

förpackningen, med kopplingar till de historiska rötterna.

Food fix kallas den trend som handlar om vikten av att, trots rådande

lågkonjunktur, skämma bort sig själv emellanåt. Här blir det såväl den

välsmakande och exklusiva maten i sig, som lite påkostade förpackningar

som ger en smula guldkant på tillvaron.

Nyfikenheten på andra länders kök fortsätter, och det gäller såväl

välkända medelhavsspecialiteter som mer okända och exotiska. När

plånboken inte räcker till för att resa, gör vi det i fantasin, vid

matbordet eller under fikapausen. Förpackningar för tilltugg som äts

direkt ur dem blir allt vanligare.Vackrare

Slutligen förutspås att mat som tilltalar ögat, genom att den

presenteras på ett vackert sätt, fortsätter - även om kulmen inom detta

område redan är passerad. Istället för tjusiga uppläggningar kan man

förvänta sig att maten i fråga förpackas och att förpackningen blir mer

iögonfallande, och sticker ut i butikshyllan.

Källor: PEJ-Gruppen och FoodProductionDaily
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.187