23948sdkhjf

Mattrender förändrar förpackningarna i kristider

Mer trender inför det nya året: Rena råvaror, snabb gourmetmat, lokalt producerat, funktionell föda, en smula guldkant och mat som tilltalar ögat. Alla är de påbörjade trender som kommer att bli mer markerade under de kommande åren och påverkar även förpackningarna. Det förutspår det skandinaviska trendinstitutet PEJ-Gruppen i en uppdaterad analys.
Vissa saker, som mode, bostad, resor, bilar och dyra restaurangbesök,
drar vi in på i ekonomiskt besvärliga tider som de som just u råder,
konstaterar PEJ-Gruppen.

I gengäld får ekonomiskt kloka alternativ ett uppsving, och när det
gäller den mat vi ändå måste äta påverkar detta även förpackningarna. I
analysen har åtta olika mattrender lyfts fram. Alla finns redan men
kommer att förstärkas under de närmaste tre åren.

Naturligt och enkelt
Grundläggande matlagning, baserad på ekologiska, lokala, enkla och
säsongsbundna råvaror är en trend, som kommer att resultera i allt fler
förpackningar som återspeglar detta genom att vara naturliga och enkla.

Gourmet Express är beteckningen på en annan trend, som handlar om att
snabbmatskedjor i allt större omfattning väntas inrikta sig på fräscha
och hälsosamma delikatesser. Bekväma förpackningar som lätt kan tas
med, och kan användas för tillagning i emballaget, blir allt vanligare.

Det lokala köket, som kommer att stimulera ingredienser och matvaror
som produceras i närområdet, som ett alternativ till de stora jättarnas
massproducerade och mer opersonliga produkter. Förpackningar i nya
former, anpassade till produkten och inte till lastpallen, kan bli ett
resultat av denna trend, tror PEJ-Gruppen.

Functional food
Funktionella livsmedel, som i sig är hälsosamma och förebygger
sjukdomar, är en annan trend. Dessutom förväntas en återgång till
rötterna, ett slags retrotrend med den traditionella maten från mormors
dagar. Detta kommer i allt högre omfattning att kommuniceras via
förpackningen, med kopplingar till de historiska rötterna.

Food fix kallas den trend som handlar om vikten av att, trots rådande
lågkonjunktur, skämma bort sig själv emellanåt. Här blir det såväl den
välsmakande och exklusiva maten i sig, som lite påkostade förpackningar
som ger en smula guldkant på tillvaron.

Nyfikenheten på andra länders kök fortsätter, och det gäller såväl
välkända medelhavsspecialiteter som mer okända och exotiska. När
plånboken inte räcker till för att resa, gör vi det i fantasin, vid
matbordet eller under fikapausen. Förpackningar för tilltugg som äts
direkt ur dem blir allt vanligare.

Vackrare
Slutligen förutspås att mat som tilltalar ögat, genom att den
presenteras på ett vackert sätt, fortsätter − även om kulmen inom detta
område redan är passerad. Istället för tjusiga uppläggningar kan man
förvänta sig att maten i fråga förpackas och att förpackningen blir mer
iögonfallande, och sticker ut i butikshyllan.

Källor: PEJ-Gruppen och FoodProductionDaily
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062