I en kommentar till analysen säger Tom Vierhile, chef för Datamonitors
Productscan Online, att det än så länge inte alltid handlar om särskilt
stora volymer men att man spåra tydliga trender som packmonitor tror
kommer att slå igenom globalt under 2009.
Som exempel nämns att större producenter ibland annat USA och
Australien på senare tid har lanserat förpackningar för färdigrätter,
som är ventilerade och som kan värmas upp i mikrovågsugnen med hjälp av
ånga som bildas inuti förpackningen.
Europeiska exempel på detta är de produkter som bland andra Sealed Air
Cryovac och Amcor Flexibles har lanserat i form av produkterna Simple
Steps respektive ProtectValve. Detsamma gäller svenska MicVacs lösning med en ventilerande förpackning.
På i första hand den amerikanska marknaden är en storproducent av
livsmedel, General Mills, inne på samma linje och har under året, under
varumärket Green Giant, lanserat en ståpåse på 340 gram för frusna
grönsaker som värms i mikrovågsugnen.
En annan tydlig trend baseras på den under 2008 inhämtade insikten om
att det är onödigt dyrt att transportera vatten. Därför kommer
tillverkarna i ökande utsträckning att överlåta till konsumenterna att
tillsätta vatten till drycker eller olika flytande rengöringsmedel.
Ett exempel på att detta redan har skett är de sprayflaskor som säljs
tomma av amerikanska Arm & Hammer Essentials (ovan) och brittiska Kilrock Aquo (t.v).
De levereras med koncentratet separat; konsumenten tillsätter själv
vattnet, behåller flaskan och köper enbart ett nytt koncentrat vid
nästa inköpstillfälle.