23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Metallica tävlar om förpacknings-Grammy

I samband med den amerikanska musikbranschens stora prisfest, Grammy-galan, riktas en del av strålkastarljuset även mot förpackningsbranschen. Vinnare i kategorin Best Recording Package ska utses, och i år har Metallica goda chanser att vinna en Grammy med ett spektakulärt CD-etui för albumet ”Death Magnetic”.

Det finns fog för att säga att det är just den amerikanska rockgruppen

som i detta fall kandiderar till en Grammy, eftersom medlemmarna i

Metallica är högst delaktiga i och finansierar sina CD-förpackningar,

och vill verka för innovativa lösningar

Det aktuella albumet är förpackat i ett etui som anknyter till titeln,

med illustrationen av en - magnetisk likkista. Denna kista är utstansad

ur kartongen i flera skikt så att ett tredimensionellt intryck skapas.

För designen svarar byrån Turner Duckworth , som annars är mest kända

för att arbeta för koncerner som Coca-Cola, och skivbolaget Warner

Brothers har nominerat CD-omslaget.

Grammy-galan för 2008 arrangeras i februari nästa år, och då har totalt

fem nominerade CD-emballage chansen att vinna utmärkelsen för bäst

förpackade musik.

De övriga fyra är Hawk Nelson/”Is My Friend!”, No Age/”Nouns”, Thievery

Corporation/”Radio Retaliation” samt The Ditty Bops/”Summer Rains”.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157