23948sdkhjf

E-handlare förlorar på logistiken

E-handeln har ökat med 40 procent på två år, men bristande logistik och returhantering kostar E-handlarna stora pengar. Zebra Technologies har publicerat ett White Paper om dynamisk logistik som hjälper företag att få bättre kontroll på varuflödet till butiker och slutkonsumenter och hur man effektivare kan hantera returer.
Zebra Technologies, leverantör av specialanpassade utskriftslösningar, varnar nu för att återförsäljare kämpar för att upprätthålla effektiviteten i logistikkedjan efter en dramatisk ökning av e-handeln de senaste åren. Enligt en undersökning från Neilson har Onlineförsäljningen globalt ökat med över 40 procent under de senaste två åren och över 875 miljoner människor i världen har någon gång handlat online*.Logistiken för alla dessa inköp har blivit en allt större utmaning för e-handlare, och Zebra varnar nu för att återförsäljare som måste hantera returer får problem med att återföra returer till kanalen tillräckligt snabbt för att säljas till fullpris. Det är även ett problem att många helt nya varor ligger på lagerhyllor och tappar värde.Enligt Zebra är väl fungerande, dynamisk logistik av avgörande betydelse för dessa e-handlare – att i varje ögonblick ha kontroll på var i kanalen en vara befinner sig för att minimera resursslöseri och låta företag fatta beslut i realtid ute på fältet.– En del företag har redan tagit till sig tänkandet kring dynamisk logistik, säger Elisabet Ek, nordisk försäljningschef på Zebra Tecnhologies. Att hantera returer är extra viktigt. Får man inte till den hanteringen påverkar det inte bara försäljningen, utan det får även negativa effekter på hela varumärket.Enligt Elisabet Ek kan organisationer med dynamiska logistikprocesser ändra planerade leveranser i realtid, vilket ökar möjligheterna att snabbt få produkter tillbaka in i kanalen.– Framför allt är det teknik med högt värde som är extra känslig för att snabbt tappa i värde, säger Elisabet. Företag måste agera nu för att undvika “produktapati” i takt med att online-handeln blir allt mer populär. Att betrakta returnerade produkter som en tillgång leder inte bara till bättre kundservice, det kommer även att leda till högre vinster tack vare högre försäljning, avslutar Elisabet Ek.Zebra Technologies har publicerat ett White Paper med titeln “Adopting a New Supply Chain Approach” där man berättar om hur dynamisk logistik kan hjälpa företag få bättre kontroll på produkter som ska levereras till butiker, slutkonsumenter och hur man kan hantera returer effektivare.För att få en kopia av detta White Paper, e-posta till zebrasweden@lewispr.com
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063