Det här initiativet kallas The Carbon Action Plan (CAP), och grundar
sig på ett samarbete mellan den icke vinstdrivande organisationen NFS
International och konsultföretaget Zenith. Målet är att förse
dryckesförpackningar med sakliga och enhetliga graderingar för de
nämnda parametrarna.
Ursprungligen utarbetades märkningen för vatten tappat på flaskor, men
även andra typer av drycker väntas bli aktuella för den. Informationen
ska enligt CAP omfatta graden av förnyelsebar energi och
koldioxidutsläpp i samband med produktionen av förpackningen i fråga,
och hur många liter vatten som krävs för att producera en liter vatten
eller annan dryck. Dessutom ska halten av ingående återvunnet
förpackningsmaterial anges.
- Det här är fortfarande ett pågående arbete och vi välkomnar uppslag
för fortsatta förbättringar, men menar att vi redan har nått längre än
någon annan metod hittills har gjort, sade Richard Hall, konsultgruppen
Zeniths styrelseordförande, i samband med kongressen i Moskva.
En producent, brittiska Highland Spring, har redan använt sig av
märkningen i ett pilotprojekt, och man uppger att märkningssystemet
bidrar positivt till att förbättra den egna produktionen. Flera andra
producenter, även på andra kontinenter, står på tur att testa
systemet.