23948sdkhjf

NYHETER FRÅN FÖRPACKNINGSMÄSSAN I MALMÖ

Läs vad som händer på mässan easyfairs Livsmedelsproduktion och Förpackning i Malmö. Här har vi samlat ett litet potpurri av intryck från mäsan första dag. Mässan fortsätter och avslutas idag, torsdag. Första gången på mässanHelena Norling, inköpare på Abba Seafood, besökte mässan i Malmö för första gången. Helena började på företaget i november och var fylld av förväntan.– Det ska bli roligt att se vad om händer i branschen och kanske träffa på nya leverantörer. Jag ska titta på pappersbaserade förpackningar som är en av mina uppgifter som inköpare, säger Helena Norling.Helena Norling, ny förpackningsinköpare på Abba Seafood.
Abba Seafood ingår i Orcla-koncernen och har huvudkontor i Göteborg. – När man har kört så här långt passar jag också på att besöka befintliga leverantörer i Malmöområdet.Vi önskar Helena lycka till på nya jobbet och utrustade henne naturligtvis med marknadens bästa vägledare - Packmarknaden - innan hon gav sig ut i gångarna.Etiketterar 1,5 miljoner klosetterImaje, som tillverkar, etiketteringsutrustning, visar en enhet ur sin serie Imaje 2000. Enheten är identisk med de fyra som nyligen levererats till klosett- och handfatstillverkaren IFÖ i Bromölla.– Enheten är robust och stabil och IFÖ behövde tåliga etiketterare som går säkert och inte orsakar driftstopp. IFÖ tillverkar 1,5 miljoner klosetter om året i Bromölla och alla etiketteras med en Imaje 2000, säger Rikard Jönson, säljare Imaje.Print and applay-enheten applicerar etiketterna med s k tamp-teknik, en etikett förs över en vakuumplatta, som av en arm skjuts fram till kollit och släpper etiketten. Skrivaren är förberedd för RFID-etiketter och utskriften kan varieras mellan 200-300 dpi, skrivarbredden mellan 2, 4 och 6 tum. Efter applicering verifieras etikettens läsbarhet av en scanner inline.– IFÖ har valt en extra stora etikettrullhållare, hela 350 mm i diameter, som rymmer en rulle på 560 meter etiketter. Färgbandet är exakt lika långt och båda rullarna byts samtidigt på mindre en minut, säger Rikard Jönsson.Rikard Jönsson och Malin Niva på Imaje framför företagets robusta enhet för etikettutskrift och applicering Imaje 2000.Henkel tar över National StarchTyska kemikoncernen Henkel har nu övertagit Akzo Nobel´s verksamhet inom Lim- och elektronikmaterial som tidigare hörde till National Starch. Affären blev en följd av Akzo Nobels köp av den brittiska färgjätten ICI, i vilket National Starch ingick. National Starch är världsledande inom bl a förpackningslim, där Henkel sedan tidigare också är verksam.– Vi har precis i dagarna fått besked om att affären nu är klar och att arbetet med att integrera tidigare National Starch i Henkel har påbörjats. Vi vet inte så mycket mer men det ska bli spännande med nya kollegor, säger Jonas Jarhäll och Pär Ygge på Henkel när Packmarknaden träffar dem i montern på Livsmedelsproduktion och Förpackning.Henkel ställer till skillnad från National Starch ut på easyFairs-mässan och visar det nya limmet Technomelt Supra. Limmet lanserades för två år sedan och är företagets state of the art lim för kartongförpackningar.Temat i monter är skattjakt och anspelar på alla fördelar som man kan uppnå med Henkels förpackningslim.– För att gör det lite roligare har våra kunder fått en skattkarta så att de hittar till oss här på mässan och alla som kommer får en liten ”skatt” med sig hem.Jonas Jarhäll och Per Ygge vid ”skattkistan” i väntan på nya kunder till Henkels monter.Snabbare plockrobotABB Robotics kunde visa upp en ny version av sinframgångsrika plockrobot IRB 340. Denna uppdaterade konstruktion, medmodellbeteckningen IRB360, klarar av vikter på tre mot tidigare två kilo.Men det är bara en av förbättringarna, berättar Peter Öhrn,Account Manager:– Den nya roboten har fått en robustare design, den äröverspolningsbar med ett helt rostfritt tak och bättre skyddadekabelgenomgångar. Dessutom är vissa utsatta delar nu av rostfritt stål iställetför aluminium.Till detta kommer att själva plockningen utförs snabbare,tack vare en avancerad styrning av armarna som det tagit flera år att utvecklaoch optimera. IRB 360 har tagits i provdrift av de första kunderna, och släppspå den svenska marknaden i slutet av maj. IRB 360 är den nya plockrobot som Peter Öhrn ochPatrik Strandell från ABB Robotics kunde visa upp. Dansk lyfthjälp– Alla behöver ett lyft, säger Hans Göran Nilsson, säljarepå Interlift i Sjöbo.Den vitsiga kommentaren gör han med hänvisning till de produktersom företaget saluför på den skandinaviska marknaden – bland annat lyftbordfrån Translyft och lyftvagnar från Hovmand.Dessa båda danska tillverkare erbjuder ett varierat utbud,med varierande kapacitet, för att förenkla tunga lyft inom industrin.Kapaciteten varierar, upp till 300 kilo för lyftvagnarna och som mest 10 tonför lyftborden, och de levereras lackerade, varmgalvaniserade eller i rostfrittutförande.– De som är helt tillverkade av rostfritt stål finns det ettbehov av, särskilt inom livsmedelsindustrin och inom läkemedelsföretag, sägerhans Göran Nilsson. Interlift AB visade lyftbord från danska Translyft, lackerade eller i rostfritt utförande Tror på shrink sleevesEtikettproducenten Nordvalls är först i norra Europa att tillverkashrink sleeves, krymphylsor, för i första hand flaskor och burkar. En avd eförsta kunderna är Kiviks musteri, vars PET-flaskor för juicer har försetts medkrymphylsor med ny och mer tilltalande grafisk design.– Vi tror mycket på sleeves, och har flera kunder på gång, iförsta hand inom livsmedelssektorn, berättar Bengt Bengtsson, säljare förRegion Syd.Nordvalls satsning på den här produktionen är bara någramånader gammal, och närmast förestående är en investering på omkring 20 mkr ien komplett produktionslinje enbart avsedd för detta ändamål.– Vi ärt mycket nöjda med vad vi hittills kunnat levereratill Kivik, och trycket på PET-folie blir något helt annat än på papper ellerkartong. Anki Dahl, affärsområdeschef vid Nordvalls gläds åt satsningen på sleeves.Well av plast Wellplast AB i skånska Munka Ljungby är ett fortfaranderelativt litet, men snabbt expanderande företag. Det senaste året haromsättningen ökat med flera miljoner och ligger nu på lite drygt 20 mkr. Detgläder förstås marknadschefen Jacob Volckerts:– Det segment som vi växer mest inom är läkemedel, där manallt oftare har ett behov av att slutförpacka i ren miljö. Där passar vårhygieniska wellplast bra, säger han.Ett annat område som wellplasten, en blandning av krita ochpolypropen, passar bra till är förpackning av byggnadsmaterial. I utlandet harstörre svenska byggföretag använt sig av materialet, som gör att de stora vitaförpackningarna skiljer ut sig från de traditionella av masonit. Wellplastenkan dessutom lätt förses med iögonfallande dekor eller en logotyp.– Något som gått bra på sistone är lådor som används avcateringfirmor. Materialet är isolerande, det tål regn och fukt och det ärrent, och det är det uppskattat för, säger Jacob Volckerts. Jacob Volckerts med en dekorerad fisklåda och en avde lådor som allt fler cateringfirmor använder sig av.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063