23948sdkhjf

Startskott för ny mejeriförpackning

Nu går startskott för en helt ny typ av mejeriförpackning i Sverige. Förpackningen är lätt att öppna, lätt att tömma, tar minimal plats i soporna och har lägre miljöpåverkan än de flesta alternativen på marknaden.Förpackningen är utvecklad av Helsingborgsföretaget Ecolean och består till hälften av krita och luft. Först ut att introducera förpackningen är butikskedjan Willys samt ett antal ICA och Coop butiker.
Förpackningen, som är mjuk, passar utmärkt för mejeriprodukter eftersom det är mycket enkelt att klämma ut i stort sett allt innehåll, till skillnad från dagens kartongförpackningar, där nästan 1 dl fil eller yoghurt blir kvar i en enliters förpackning. Enligt en studie, genomförd av STFI-Packforsk, slängs ca 74 ton yoghurt per år i Sverige på grund av det som blir kvar på insidan av förpackningarna.– Ny tid med ändrade förutsättningar, kräver också nya typer av förpackningar. Vår minimalistiska förpackning spar råvara, vilket ger en rad positiva effekter inte minst en energisnål tillverkning. Att den dessutom kan tömmas på hela sitt innehåll, gör att mat inte slängs i onödan, säger Peter L Nilsson, VD på Ecolean.Ecolean förpackningen började utvecklas i mitten av 1990-talet och resultatet är i dag en modern förpackning anpassad för 2000-talet, helt i linje med det globala kravet på ett resurssnålare samhälle. Att den har låg miljöpåverkan beror bland annat på att den är materialminimerad. Den väger endast hälften så mycket som andra mejeriförpackningar i samma storlek. Endast en liten mängd plast behövs per förpackning och denna lilla mängd är dessutom utspädd med kalk/krita.Hela förpackningen innehåller t o m mindre plast än vissa kartongförpackningar med skruvkork som dessutom alltså innehåller kartong. Handtaget är luftfyllt och detta stabiliserar den mjuka förpackningen och gör att den står stadigt även då den är halvtom. Väl tömd är förpackningen dessutom platt som ett kuvert och tar därför minimal plats i soporna såväl hemma som på återvinningsstationen.– Vår förpackning har snabbt blivit omtyckt bland konsumenter i exempelvis Kina, Ryssland och Centraleuropa där den funnits i några år. Gamla som unga öppnar den lätt genom att riva av öppningen och det är lätt att hälla ur den, säger Peter L Nilsson.Den nya förpackningen är en svensk utveckling som bedrivs av Ecolean AB i Helsingborg. Bolagets huvudägare är Hans Rausing. Falköpings mejeri är först ut i Sverige att fylla förpackningarna med mjölk, fil, grädde och crème fraiche.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063