Metro har sedan snart fyra år testat RFID-teknik i sina butiker och i
distributionskedjan. Man öppnade också ett testcentrum för RFID.
För ett år sedan tog Checkpoint Systems hem ett kontrakt på leverans av
utrustning till hundra Metro Real-varuhus i Tyskland, och inom Metro
Group är man så nöjda med systemet att man gått vidare med ytterligare
ett par hundra varuhus. Sammanlagt har Metro nästan 600 Real-varuhus i hemlandet.
I Metros varuhus används RFID för varuhantering, vid inventeringar,
inköp, kassahantering och kundkontakter. RFID-portaler vid butikernas
varuintag registrerar anländande pallar och det är möjligt att spåra
oich registrera pallar eller enstaka RFID-taggade produkter.
Checkpoint har även, sedan 2006, levererat RFID-teknik till Metro Cash
& Carry i form av RFID-taggar på produkter som ofta stjäls.
Klädesplagg, skor, raskblad, vin och sprit, bläckpatroner, kosmetika
och dyrare livsmedel har skyddats på detta sätt i ett första skede.