Såväl öl som andra icke alkoholhaltiga drycker ökade, med 13 procent
för öl och 7 procent för övriga drycker på burk. Totalt 50,2 miljarder
burkar såldes, och något mer än hälften av dem, 26,4 miljarder burkar,
innehöll öl.
Störst var tillväxten i östra Europa, där 21 procent fler dryckesburkar
såldes jämfört med under 2006. Ryssland, Ungern och Polen är de länder
där burkarna ökar mest i Europa - med som mest hela 28 procent på den
polska marknaden.
I västra delen av världsdelen har utvecklingen varit mest positiv i
Finland, Spanien och Holland med 16 procents tillväxt på enbart den
spanska marknaden. I genomsnitt ökade försäljningen med 7 procent i
Västeuropa.
- Resultaten under det här året är extremt uppmuntrande, på både nya
och befintliga marknader. Den extraordinära tillväxten i Östeuropa
visar att dryckesburkarnas fördelar snabbt och effektivt anammas av
detaljister och fyllare, säger Terry Cartwright, ordförande i BCME.