23948sdkhjf

Dryckesburken slog Europarekord

Försäljningen av dryckesburkar i Europa nådde för första gången 50 miljarder under fjolåret. Samtidigt var tillväxten den hittills högsta med en ökning på hela 10,2 procent. Detta enligt branschorganisationen BCME, Beverage Can Makers Europe.
Såväl öl som andra icke alkoholhaltiga drycker ökade, med 13 procent
för öl och 7 procent för övriga drycker på burk. Totalt 50,2 miljarder
burkar såldes, och något mer än hälften av dem, 26,4 miljarder burkar,
innehöll öl.

Störst var tillväxten i östra Europa, där 21 procent fler dryckesburkar
såldes jämfört med under 2006. Ryssland, Ungern och Polen är de länder
där burkarna ökar mest i Europa − med som mest hela 28 procent på den
polska marknaden.

I västra delen av världsdelen har utvecklingen varit mest positiv i
Finland, Spanien och Holland med 16 procents tillväxt på enbart den
spanska marknaden. I genomsnitt ökade försäljningen med 7 procent i
Västeuropa.

− Resultaten under det här året är extremt uppmuntrande, på både nya
och befintliga marknader. Den extraordinära tillväxten i Östeuropa
visar att dryckesburkarnas fördelar snabbt och effektivt anammas av
detaljister och fyllare, säger Terry Cartwright, ordförande i BCME.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093