23948sdkhjf

Rabattkuponger skapar återvinningslust

I utbyte mot återvunna förpackningar får amerikanska hushåll, som är anslutna till RecycleBank, rabattkuponger som gäller för vissa produkter eller för inköp hos den lokala handlaren. Systemet baseras på RFID-taggar i återvinningskärlen.
Officiell sponsor till den här återvinningsbanken är
livsmedelskoncernen Kraft Food, och tunga producenter som Coca-Cola
ingår liksom lokala företag på de orter där systemet provas.

Hittills är det 70 000 konsumenter som har anslutit sig till
RecycleBank, och kontrakt på ytterligare 250 000 har tecknats. Nästan
36 miljoner ton förpackningsmaterial har återvunnits med systemet sedan
det infördes för knappt två år sedan, uppger nyhetsportalen RFID
Journal.

Det är små aktiva RFID-taggar, med frekvensen 134,2 kHz, som används.
Dessa är infällda i de återvinningskärl som tilldelats hushållen. När
dessa avhämtas och töms av avfallsfordonen överförs taggens unika
nummer och andra data till en mottagare i fordonet. Samtidigt vägs
varje kärl av lyftarmen och dessa vikter registreras.

Allt samlas i en central databas i återvinningscentralen, och
konsumenterna har möjlighet att logga in på Internet och avläsa aktuell
statistik över hur mycket man återvunnit. I proportion till detta
tilldelas hushållet så kallade RecycleBank Reward Points, som svarar
mot ett visst antal rabattkuponger fån Kraft och lokala företag.

Hittills har det här systemet använts i 35 kommuner i delstaterna
Delaware, Massachusetts, New Jersey, Pennsylvania och Vermont i
nordöstra USA. Målsättningen är att öka återvinningsgraden med minst 33
procent, vilket enligt RecvcleBank är en nivå som redan har
överträffats.

− I vissa kommuner har återvinningsgraden ökat från nära noll till
omkring 40 procent på halvtannat år, säger RecycleBanks CEO Ron Gonen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078