23948sdkhjf

Singelpack för ostkaka en succé

Frödinge Mejeri har investerat 40 miljoner kronor i sin fabrik för att möta det ökande intresset för ostkaka och kladdkaka. Och det är nya förpackningar, för singelhushållet, som man satsar på. De som vill ha förpackningarna på 115 gram är framför allt ensamstående i storstäderna.
Försäljningen av så förpackningarna påbörjades under fjolåret, då som

ett test av marknaden. Succén var omedelbar, berättar Frödinge Mejeris

VD Bo Carlsson i en intervju för Dagens Industri:

- Det tog oss med jätteöverraskning. Volymerna blev mycket, mycket större än vad vi vågat hoppas på.

Detta har lett till att företagsledningen har fattat ett beslut om att

bygga ut fabriken i Frödinge, öster om Vimmerby, under den kommande

sommaren. Det handlar då om en investering på 40 mkr, varav det mesta

går till maskinerna i en ny produktionslinje.

Frödinge Mejeri kommer att producera kladdkaka, brownies, nötkola och ostkaka i större volymer i den nya linjen.

- Trenden går mot fler och fler singelhushåll. Vi bedömer att en del av

våra produkter i större omfattning kommer att konsumeras i

singelportioner, säger Bo Carlsson.

Under 2007 sålde Frödinge 1,5 miljoner singelförpackningar, en siffra

som man bedömer kommer att trefaldigas i år. Förpackningarna som

hittills har använts har varit aluminiumtråg med limmat lock av kartong

försett med det traditionella tryck som, för ostkakan, producenten

använt i flera årtionden.

- Men vi kanske måste ändra på den lite så att den blir mer

lättillgänglig, säger Bo Carlsson som aviserar att den klassiska

desserten kan komma att förpackas med tillbehör i framtiden.

Frödinge Mejeri tror på en växande exportmarknad; redan i dag

exporteras kakor till Tesco och Sainsbury´s i England, Ikea säljer

tårtor i sina varuhus, och kommer att öka sortimentet, och i Tyskland

ökar volymerna stadigt. Och fler exportmarknader är på gång.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109