23948sdkhjf

Carlsberg Sverige ökar försäljning och vinst

Under 2007 ökade Carlsberg Sverige sin försäljning av dryck med tre procent till 409 miljoner liter samtidigt som vinsten steg med elva procent. Det var framförallt en ökad försäljning av varumärkena Carlsberg, Ramlösa, Apotekarnes och nya specialöl som bidrog till det positiva resultatet.
Carlsberg Sverige stärkte sin andel på Systembolaget under år 2007.
Volymandelen uppgick till 29,3 vilket är en förbättring med 1,6 andelar
jämfört med år 2006.

– Den positiva utvecklingen på Systembolaget är bland annat ett
resultat av framgångar för varumärket Carlsberg och
specialölsportföljen med bland annat Staropramen och Leffe, som
Carlsberg Sverige lanserade i januari. Specialöl är en snabbt växande
trend både internationellt och i Sverige, säger Otto Drakenberg, VD
Carlsberg Sverige.

Exporten av öl till gränshandeln har också fortsatt att öka.

Falcon näst störst
Inom Dagligvaruhandeln behåller Pripps Blå positionen som Sveriges
största öl med en marknadsandel på 12,5 volymandelar. Falcon har stärkt
sina andelar under året och är nu Sveriges nästa största öl med 12,4
andelar, före konkurrenten Norrlands Guld. (AC Nielsen).

Ramlösa störst
En dålig sommar och debatten om flaskvatten och miljö bidrog sannolikt
till att vattenmarkanden backade med fyra procent inom
Dagligvaruhandeln under år 2007. Ramlösa ökade dock sin försäljning med
42,8 procent, bl.a. som en följd av sammanslagningen av Ramlösa och
Vichy Nouveau. Ramlösa är Sveriges största vatten och har nu en
volymandel på 24,9 procent inom Dagligvaruhandeln. (AC Nielsen, helår
2007)

– Ramlösa är Sveriges största vatten. De är ett naturligt mineralvatten
som tappas direkt vid källan och transporteras till stort del med tåg.
Vi ser att det är just svenska etablerade varumärken som behåller eller
stärker sin position, medan handelns egna varumärken och vatten från
utlandet backar, säger Otto Drakenberg, vd Carlsberg Sverige.

Apotekarnes ökade kraftigt
Folkkära Apotekarnes, Sveriges äldsta läskvarumärke från år 1874, har
växt med 18,5 procent under året. I juni lanserade Apotekarnes en läsk
som innehåller fruktjuice och har en naturlig sötma från frukt.
Klassikern Apotekarnes julmust var lika populär på julbordet år 2007
trots flera nyheter på marknaden.

Satsningar på miljö
Under år 2007 har Carlsberg Sverige tagit ytterligare steg i sin
statning på miljön. Carlsberg Sverige samkör bland annat Vin&Sprits
och Diageos produkter till Systembolagets butiker, vilket halverar
transporterna till Systembolaget och minskar koldioxidutsläppet med 50
procent.

Carlsberg Sverige har också investerat 250 msek i ny teknik på
fabrikerna i Ramlösa och Falkenberg för att effektivisera produktionen
och minska förbrukningen av vatten, energi och bränsle.

Sedan 2003 har Carlsberg Sverige genom sitt miljöarbete minskat
energiförbrukningen med 46%, vattenförbrukningen med 32% och mängden
avfall till deponi med över 50%. Under år 2008 fortsätter
miljösatsningen bland annat med försök att transportera drycker från
södra Sverige till Norrland med tåg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064