Ökande engagemang för minskat förpackningsavfall
Fyra av tio konsumenter världen över anser att frågan om avfall från förpackningar är en angelägen fråga. Detta enligt en undersökning som analysföretaget Nielsen Company gjorde i 48 länder under november månad. I maj 2007 var andelen som engagerades av frågan lägre, 31 procent.
miljöfråga, konstaterar Nielsen i en kommentar till resultatet, som
bygger på intervjuer med 25 000 personer i de 48 länderna.
Undersökningen tog även upp frågor som klimatförändringar, vattenbrist,
användandet av bekämpningsmedel samt föroreningar av vatten och luft.
− Även om ekologiska förpackningar inte är högprioriterade av dagens
konsumenter, så är det helt klart en allt viktigare prioritering som
livsmedelsindustrin inte kan ignorera, säger Patrick Dodd, chef för
Nielsen Company Europé.
Undersökningen visar även att varannan som svarat på frågorna, bär det
gäller en reduktion av förpackningsmaterialet, är villiga att ge avkall
på bekvämligheten och undvara förpackningslösningar av typen
”convenience packaging”. 30 procent kan tänka sig att avstå från
förpackningar som håller livsmedel rent och orört av andra konsumenter,
eller etiketter med tillagningsinstruktioner.
Mest villiga att göra avkall på bekvämligheten, till förmån för ett
minskat användande av förpackningsmaterial, är konsumenterna i Nya
Zeeland, följda av finländare, tjecker, irländare och norrmän.
Thailändare och japaner återfinns i den andra änden av skalan, och vill
helst av alla behålla bekvämligheten. Det här förklaras av att
asiatiska konsumenter föredrar färska livsmedel från marknaden och i
mindre omfattning än europeiska och nordamerikanska, köper förpackade
livsmedelsprodukter med lång hållbarhet.
Enligt Nielsen är tendensen tydlig, att konsumenterna vill gå över till
papper, kartong och glas, som kan återvinnas, och överge hårdplaster
och flexibla filmmaterial. Biologiskt nedbrytbara material föredras när
det gäller plaster.