23948sdkhjf

Wal-Marts poängsättning av förpackningar i full gång

Sedan den 1 februari använder sig amerikanska Wal-Mart av ett särskilt poängsystem för förpackningar, ”Packaging Scorecard”. Hittills har 97 000 förpackade produkter registrerats och mer än sex tusen återförsäljare berörs av systemet, som syftar till att utveckla ur miljösynpunkt mer hållbara emballage.
Med tillgången till Packaging Scorecard, poängkort, kan inköpare inom

Wal-Mart fatta beslut om vilka produkter de tycker är mest lämpliga,

med utgångspunkt från hur hållbar en förpackningslösning är, hur mycket

avfall den skapar och hur miljövänlig den är.

Poängkorten innehåller information om förpackningens hållbarhet med

parametrar som hur mycket växthusgaser som släpps ut, hur långa

transporterna är, hur utrymmeskrävande förpackningen är, och i vilken

omfattning som material återanvänds. Den sammanlagda poängen på varje

punkt kan av leverantörerna jämföras med konkurrenternas förpackningar.

Målet för Wal-Mart är, enligt ett initiativ som togs för snart två år

sedan, att minska användandet av förpackningsmaterial med 5 procent

till år 2013.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063