23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Wal Mart inför straffavgift

Wal-Mart, världens största detaljhandelsföretag sätter nu press på sina leverantörer till varuhuskedjan Sam´s Club. Om inte pallarna med varor är RFID-märkta kommer Wal-Mart att ta ut en serviceavgift på 2 dollar per omärkt pall. Detta gäller från och med 1 januari 2008.

Wal-Mart har satsat stort på RFID med bl a leverantörer som

Kimberly-Clark och Daisy Brand. Syftet har varit att få kontroll så att

varor som finns på kampanj också finns i butikerna. Detta har slagit så

väl ut att Wal-Mart nu vill att alla leverantörer RFID-märker sin

varupallar.

I butiker med RFID-märkta pallar är personalen 63 % mer effektiv att

fylla på varor som tagit slut. Enligt samma undersökning, gjord av

University of Arkansas, finner också kunderna i högre utsträckning vad

de letar efter, jämfört med vad de gör i butiker som saknar RFID.

Wal-Mart´s krav på RFID-märkning skickar säkerligen en chock genom

leverantörsledet. Och även om leverantörerna till Sam´s Club är färre

än leverantörer till Wal-Mart-varuhusen kan sannolikt även dessa vänta

sig krav på RFID-märkning inom en inte alltför avlägsen framtid.

Om hotet om serviceavgift för omärkta pallar verkligen kommer att

effektueras kvarstår att se. Möjligtvis blir det så att Wal-Mart väljer

bort att genomföra kampanjer med de leverantörer som inte uppfyller

villkoret på RFID-märkning.

Källa: Food International

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094