23948sdkhjf

Wal Mart inför straffavgift

Wal-Mart, världens största detaljhandelsföretag sätter nu press på sina leverantörer till varuhuskedjan Sam´s Club. Om inte pallarna med varor är RFID-märkta kommer Wal-Mart att ta ut en serviceavgift på 2 dollar per omärkt pall. Detta gäller från och med 1 januari 2008.
Wal-Mart har satsat stort på RFID med bl a leverantörer som
Kimberly-Clark och Daisy Brand. Syftet har varit att få kontroll så att
varor som finns på kampanj också finns i butikerna. Detta har slagit så
väl ut att Wal-Mart nu vill att alla leverantörer RFID-märker sin
varupallar.

I butiker med RFID-märkta pallar är personalen 63 % mer effektiv att
fylla på varor som tagit slut. Enligt samma undersökning, gjord av
University of Arkansas, finner också kunderna i högre utsträckning vad
de letar efter, jämfört med vad de gör i butiker som saknar RFID.

Wal-Mart´s krav på RFID-märkning skickar säkerligen en chock genom
leverantörsledet. Och även om leverantörerna till Sam´s Club är färre
än leverantörer till Wal-Mart-varuhusen kan sannolikt även dessa vänta
sig krav på RFID-märkning inom en inte alltför avlägsen framtid.

Om hotet om serviceavgift för omärkta pallar verkligen kommer att
effektueras kvarstår att se. Möjligtvis blir det så att Wal-Mart väljer
bort att genomföra kampanjer med de leverantörer som inte uppfyller
villkoret på RFID-märkning.
Källa: Food International
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062