23948sdkhjf

Vilseledande texter ändras

Livsmedelstillverkarna Familjen Dafgård respektive Felix ändrar två av sina förpackningar efter kritik för vilseledande reklam. På en förpackning med kåldolmar slopas påståendet att receptet är oförändrat sedan 80 år, och på en annan ändras texten ”Riktigt rotmos” eftersom bara en femtedel av innehållet är kålrot.
Tryck som ändras

Enligt gällande lagstiftning får en näringsidkare i sin marknadsföring
”inte använda påståenden eller andra framställningar som är
vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller annan näringsidkares
verksamhet”.

Detta har såväl Felix som Familjen Dafgård gjort sig skyldiga till −
och man ändrar nu sin information, utan att ha blivit fällda i någon
rättslig instans. Bakgrunden till de beslut som livsmedelsproducenterna
fattat är avslöjanden och kritik som framfördes i den i fjol utgivna
boken ”Den hemlige kocken” av SvD-journalisten Mats-Eric Nilsson.

I boken ifrågasätts bland annat att produkten Jennys Kåldolmar från
Dafgårds, på kartongförpackningen är försedd med informationen att
receptet ”inte har ändrats sedan vår mormor skapade det för 80 år
sedan”. Mats-Eric Nilsson ställer sig frågande till detta, då
ingredienser som emulgeringsmedlet E471, stabiliseringsmedlet E450
eller antioxidationsmedlet E304 inte existerade på mormors tid. Just
den här produkten innehåller för övrigt hela 67 olika ingredienser.

Även Procordia Foods, som äger varumärket Felix, ändrar texten på
förpackningen till Felix Rotmos. Ordet ”riktigt” försvinner, då
produkten skiljer sig markant från naturligt tillverkad rotmos. Felix
Rotmos innehåller ett pulver som till blott 20 procent består av torkad
kålrot.

Enligt företrädare för såväl Familjen Dafgård som Procordia Food kommer
man nu att se över resten av sina produktförpackningar, med avsikt att
ändra eventuella vilseledande formuleringar på dem.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063