23948sdkhjf

"Köpet av Frövi lyckad affär"

I en intervju i kundtidningen Highlights uttrycker Korsnäs ABs koncernchef Peter Sandberg sig positivt kring förvärvet av Frövi för två år sedan: − Köpet av Frövi var en lyckad affär och synergieffekterna har överträffat förväntningarna, säger Sandberg. Peter Sandberg, koncernchef Korsnäs
Efter att ha varit till salu i sex år köptes AssiDomän Frövi av Korsnäs år 2006.
Det handlade då om en affär på 3,65 miljarder kronor. Därefter följde
en period med omstruktureringar.

En klart uttalad målsättning vid köpet var att man skulle bli ett bolag och inte två separata enheter i samma koncern.

− Analysen, som gjordes inför köpet, stämmer med vad vi åstadkommit.
Våra verksamheter har liknande inriktning, när det gäller
produktutveckling och produktionsapparaterna. Organisationen har smält
samman och resulterat i synergier och förbättringar och gett oss en
kraftig slagstyrka när det gäller bland annat produktutveckling och
ökad effektivitet, säger Peter Sandberg.

Som den största utmaningen de kommande åren nämner han vikten av att sälja in de kartongförpackningarnas miljöfördelar:

− Som leverantör av fiberbaserat förpackningsmaterial måste vi
intensifiera debatten, när det gäller miljö och återvinning och då
lyckas med att kommunicera de uppenbara fördelar som en fiberbaserad
förpackning har över konkurrerande material i bland annat
miljöhänseende.

Ökat miljömedvetande
Konsumenterna har fått ett ökat medvetande i de här frågorna, konstaterar Peter Sandberg.

− Skogen som resurs genomsyrar verksamheten och vår styrka är att vi
kan erbjuda flera förpackningsmaterial, där råvaran utnyttjas på bästa
sätt för att få fram styrkeegenskaper. Det konceptet kan inte kopieras
så lätt, då det förutsätter vårt klimat och uthålliga skogsbruk.

Korsnäs koncernchef säger också att man, för fortsatt överlevnad,
kontinuerligt måste anpassa sig till ett ständigt förändrat
konsumtionsmönster och ligga i framkant med de förpackningsmaterial man
erbjuder.

Som ett exempel på detta nämner han Frövi White, som lanserades i våras
efter en genomgripande marknadsundersökning kring vad konsumenterna
föredrar när det gäller förpackningskartong.

− Under året har vi lanserat en ny semibestruken linerprodukt och när
det gäller kraftpapper har vi minskat kraftigt på produktionen av bruna
kvaliteter och satsar istället på vita produkter, som vi bedömer har en
intressant potential.

Huvudmarknaden för förpackningskartong är idag Västeuropa. Ambitionen är dock att bredda marknaden.

− Den stora tillväxten på marknaden idag ligger i öst, vi ser där en
marknad med god tillväxt och potential, säger Peter Sandberg i
intervjun.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063