23948sdkhjf

Dockskåpsmat en het trend

En het trend just nu är dockskåpsmat. Att sälja eller köpa superduperfamiljestorlek är inte längre coolt. Jag menar, i vilken familj gillar alla samma slags chips? Och risken finns att superduperfamiljepåsen med chips letar sig in i munnen på en och samma person där i tv-soffan i stället för att delas solidariskt med mamma-pappa-barn.
Ökad medvetenhet om fetmans konsekvenser och växande individualisering

av samhället leder till nya trender. Nu ska förpackningarna vara

pyttesmå i stället för bamsestora. Dyrare? Jovisst, men vem bryr sig om

pengar idag när fler än någonsin lever i välstånd?

Miniförpackningarna ger för det första alla i familjen möjlighet att

själva välja smak på maten. En yoghurt för varje smak, eller för varje

ny dag. De förminskade förpackningarna av exempelvis leverpastej ger

dessutom en känsla av fräschör, något som också är viktigt idag när

allt ska vara äkta, färskt och rent.

Vi vill inte ha en smetig sörja i jättebytta, utan det ska kännas nytt,

som nyfallen snö. Med mindre förpackningar blir det dessutom lätt att

dela rättvist. Om kidsen får varsin förpackning med glass behöver man

inte slåss och mäta vem som fick mest ur big-packen.Även för fyrbente familjemedlemmen... Ytterligare en aspekt är att mindre förpackningar ger oss möjlighet att

kontrollera kalorikonsumtionen. De senaste tre åren har försäljningen

av 100-kalori-förpackningar med kakor, chips, kakor och godis ökat

enormt i USA. Enligt Hartman Group tycker 29 procent av amerikanerna

att det är värt att betala lite extra om man får bättre koll på hur

många kalorier man stoppar i sig (jippi säger tillverkarna som tjänar

20 % mer på de små än de stora påsarna och burkarna…).

Utvecklingen känns helt naturlig, för egentligen är väl hela vårt

samhälle ett dockskåp nu för tiden. Vänskap kommer i miniformat på

Facebook. Modet kommer i canapéformat via butiker som H&M där vi

köper billiga ”använd ett par gånger”-tröjor.

Nyheter kommer i ett par korta meningar i Metro och på nätet.

Underhållningen är i kortfilmsformat på Youtube… Allting krymper. Så

i korthet: mini + snabbt = succé! (i jätteformat…)

av: Carolin Dahlman, trend- och omvärldsanalytiker(Dagens Handel)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063