Nanoteknik och nanokompositer är uttryck som surrar i luften. Alla talar om dem men få verkar veta riktigt vad det handlar om. Mikael Gällstedt, som forskar på området på STFI-Packforsk höll ett lärorikt anförande under rubriken ”Varför nanokompositer som förpackningsmaterial?”. Begreppet ”Nanotechnology” definierades redan 1974 av professor Norio Taniguchi vid Tokyo Tekniska Universitet. Det var också det japanska företaget Toyota som 1982 var först ut kommersiellt med nanokompositer. Nano kommer från grekiskans ”nanos” som betyder ”dvärg”.Mikael Gällstedt framhåller följande egenskaper hos nanokompositer som särskilt intressanta för förpackningsområdet: Goda barriäregenskaperVärmeresistensGoda mekaniska egenskaperBra motstånd mot statisk elektrisk uppladdningGod tryckbarhetLämpligt för RFIDIdag används nanokompositer mest i förpackningar för kolsyrade drycker, öl, kött och en del övriga livsmedel.De områden som uppskattas stå i tur är förpackningar för ost, juice, husdjursfoder, elektroniska och hushållsartiklar samt läkemedel.Mikael Gällstedt, STFI-Packforsk, nybliven Gillesmedlem och föredragshållare på temat Nanokompositer som förpackningsmaterial.Hållbar utveckling eller Sustainability, för att välja det populära engelska ordet för samma sak, är ett ämne som engagerar många. Från Världsnaturfonden hade SFG bjudit in Peter Roberntz, för att tala om detta ämne. Han valde att belysa det utifrån fiberbaserade förpackningsmaterial som bygger på skogsråvara.WWF:s arbete med skogsbrukscertifiering, så kallad FSC-certifiering och spårbarhetscertifiering vad gäller produktionsprocessen från vedråvara till färdig produkt är en av hörnstenarna i strävan att minska andelen nyfiber. Peter Roberntz betonade även vikten av att försöka utbilda konsumenterna att tänka ett steg längre inför varje beslut att shoppa. Det är nyttigt att som konsument ställa sig frågan om det finns något alternativ?
Välbesökt höstmöte på Förpackningsgillet
Svenska Förpackningsgillets höstmöte hölls i år i anslutning till utställningen Pack & Emballage parallellt med Tekniska Mässan på Stockholmsmässan. Två intressanta ämnen, nanonkompositer och hållbar utveckling lockade inte mindre än 30 personer. På mötet välkomnades också två nya medlemmar i Förpackningsgillet: Marcus Petersson, Chefredaktör för Packmarknaden och Mikael Gällstedt, forskare på Packforsk och tillika en av kvällens föredragshållare.
Nanoteknik och nanokompositer är uttryck som surrar i luften. Alla talar om dem men få verkar veta riktigt vad det handlar om. Mikael Gällstedt, som forskar på området på STFI-Packforsk höll ett lärorikt anförande under rubriken ”Varför nanokompositer som förpackningsmaterial?”. Begreppet ”Nanotechnology” definierades redan 1974 av professor Norio Taniguchi vid Tokyo Tekniska Universitet. Det var också det japanska företaget Toyota som 1982 var först ut kommersiellt med nanokompositer. Nano kommer från grekiskans ”nanos” som betyder ”dvärg”.Mikael Gällstedt framhåller följande egenskaper hos nanokompositer som särskilt intressanta för förpackningsområdet: Goda barriäregenskaperVärmeresistensGoda mekaniska egenskaperBra motstånd mot statisk elektrisk uppladdningGod tryckbarhetLämpligt för RFIDIdag används nanokompositer mest i förpackningar för kolsyrade drycker, öl, kött och en del övriga livsmedel.De områden som uppskattas stå i tur är förpackningar för ost, juice, husdjursfoder, elektroniska och hushållsartiklar samt läkemedel.Mikael Gällstedt, STFI-Packforsk, nybliven Gillesmedlem och föredragshållare på temat Nanokompositer som förpackningsmaterial.Hållbar utveckling eller Sustainability, för att välja det populära engelska ordet för samma sak, är ett ämne som engagerar många. Från Världsnaturfonden hade SFG bjudit in Peter Roberntz, för att tala om detta ämne. Han valde att belysa det utifrån fiberbaserade förpackningsmaterial som bygger på skogsråvara.WWF:s arbete med skogsbrukscertifiering, så kallad FSC-certifiering och spårbarhetscertifiering vad gäller produktionsprocessen från vedråvara till färdig produkt är en av hörnstenarna i strävan att minska andelen nyfiber. Peter Roberntz betonade även vikten av att försöka utbilda konsumenterna att tänka ett steg längre inför varje beslut att shoppa. Det är nyttigt att som konsument ställa sig frågan om det finns något alternativ?