23948sdkhjf

Pacsem 2007: Förpackningar för framtidens generationer

En förpackning ska skydda sitt innehåll och erbjuda en enkel hantering, både för distributören och slutanvändaren. Är den dessutom attraktiv och säljande, och förmedlar rätt information till köparen – ja, då är vi på rätt väg i utvecklingen. Pacsem 2007, arrangerad av The Packaging Arena, samlade nyligen cirka 200 aktörer inom förpackningsbranschen i Sverige, Norden och Europa. Årets fokus var högaktuellt – hållbara förpackningar för framtidens generationer. Maria Wågemo och Oda Larsson från BrobyGrafiska utbildning hittade nostalgikänsla i de gamla förpackningarna i utställningen vid Pacsem 2007.
Balansen mellan den effektiva, hållbara och samtidigt attraktiva säljande förpackningen är stundtals
hårfin. Förpackningen ska leva upp till många krav, både av praktisk och känslomässig natur.
Intressenterna är många. Här finns förpackningsbranschens aktörer, varu- och tjänsteproducenter,
varumärkesägare, grossister och konsumenter, nationella och internationella lagar och direktiv. Förpackningsutveckling för framtidens generationer är alltså en rejäl men riktigt spännande utmaning
som engagerar!

Konsumenter ställer krav
En av de inbjudna föreläsarna till Pacsem var Jean Sheppard från Womens Institute i Storbritannien.
Hon företräder 211 000 medlemmar i ett av Europas största opinionsbildande nätverk. De senaste åren
har kampanjerna handlat om miljöfrågor med fokus på förpackningar, livsmedelsslöseri och grön
energi.
Med ett enormt tryck underifrån har WI:s paroller uttryckt bland annat: Sluta använda onödiga
förpackningar för livsmedel – och använd enbart förpackningar som är möjliga att kompostera,
återanvända eller återvinna.
– Vi konsumenter är frustrerade och vill se en förändring, slog hon fast.
De brittiska kvinnorna, och troligen många konsumenter med dem, vill alltså inte ha några onödiga
förpackningar.

Pacsem 2007 gav många tillfällen att knyta nya kontakter. På onsdagen
hölls en liten samling för tidigt anlända deltagare och under
torsdagens seminarier gavs utrymme för småprat vid fikarasterna.

Bra förpackningar minskar svinn och slöseri
Med detta krav i bakhuvudet var det intressant att lyssna på Henrik Ahlgren från Billerud AB. Genom
att berätta en saga om tio tomater som gav sig ut på resa från producent till konsument, belyste han
vikten av att förpacka sina produkter på ett beskyddande sätt. En av dessa tomater, symboliskt 10% av
frukt och grönt som fraktas inom Europa, kommer aldrig fram.
– Det motsvarar enorma ekonomiska värden, cirka 10 miljarder euro, konstaterade Henrik Ahlgren. En
stor del av detta slöseri beror på undermålig förpackning.

God ekonomi med längre hållbarhet!
Karl Nideborn är idag teknisk chef på Amcor. Även han gav Pacsems deltagare intressant fakta om hur
rätt förpackning kan förlänga produktens livslängd. Detta, tycker han, måste beaktas innan man
generellt påstår att till exempel en plastfilm kring grönsaken är onödig.

Nästa fråga är dock hur vi effektivt vi tar hand om förpackningen efter att den har tjänat sitt syfte, det
vill säga hur vi hanterar våra sopor. Man kan lätt konstatera att olika länder kommit olika långt när det
gäller återvinning och återanvändning. Sverige, Danmark och Belgien ligger relativt bra till, medan till
exempel Storbritannien ligger riktigt uselt till i statistiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063