23948sdkhjf

Löfbergs Finaste grundligt testad före lansering

The Packaging Arena presenterade på en presskonferens i veckan ett uppdrag man har haft av Löfbergs Lila inför lanseringen av ett helt nytt sortiment - Löfbergs Finaste. I uppdraget har man bl a använt utrustning som registrerar ögonrörelser s k eye trackning. Testerna har genomförts av organisationens Packaging Media Lab. Eye-trackning spårar var konsumenten fäster sin uppmärksamheet i butikshyllan.
– Packaging Media Lab har gett oss ovärderlig kunskap om hur man som
konsument uppfattar olika förpackningars utseende och form och på ett
avgörande sätt bidragit till framgången för vår lansering, säger
Charlotta Stenson, chef för innovation och produktutveckling på
Löfbergs Lila.

Löfbergs Finaste är som man hör på namnet något av det finaste kaffe
man kan dricka. Löfbergs Finaste har en annorlunda, färgstark design.
Designen är inspirerad av kulturen i de olika kaffenas ursprungsländer
och är skapad av designbyrån Wonderland wpa i London under ledning av
Marilyn Warries. Design och förpackningsform har testats minutiöst både
i fokusgrupper och genom så kallad eye tracking med mycket goda
resultat.
– Genom att kombinera flera olika undersökningsmetoder erbjuder vi en
unik testmiljö i utvecklingen av nya förpackningar med konsumenten i
fokus. Idén till Packaging Media Lab har vuxit fram ur ett starkt behov
hos varumärkesägare att kunna testa nya förpackningar i en så
verklighetstrogen miljö som möjligt, säger Ulrika Evermark, VD i The
Packaging Arena.

Flera företag som kompletterar varandra är verksamma i Packaging Media
Lab. Enkäter, samtal i fokusgrupper och djupintervjuer erbjuds av
marknadsundersökningsföretaget Attityd i Karlstad AB. Enkäterna som
används är framtagna av CTF, Centrum för tjänsteforskning, Karlstads
Universitet och håller internationell forskningsstandard.
– För Löfbergs Lila jämförde vi olika målgrupper och vad de tyckte.
Kunden ville veta vilken förpackning som väckte störst nyfikenhet,
vilken de ansåg vara mest exklusiv och hur mycket man var beredd att
betala för produkten i förpackningen, säger Ulrika Evermark.
Enligt aktuell forskning misslyckas hälften av alla nya produkter som
lanseras. Konsumenttester före en introduktion på marknaden, är därför
en kostnadseffektiv och mycket god investering, menar Ulrika Evermark.

Ulrika Evermark, VD i The Packaging Arena.

Packaging Media Lab ligger mitt i Bergvik Köpcenter med över åtta
miljoner besökare varje år. De utvalda respondenterna är konsumenter
som representerar varumärkesägarens definerade målgrupp. Dessa
rekryteras direkt till Packaging Media Lab bland Bergvik Köpcenters
besökare eller via telefon.
– Konsumenten fattar sina köpbeslut blixtsnabbt. Därför är
förpackningens säljande effekt avgörande för produktens framgångar på
marknaden. Form, utseende, information och funktion bestämmer vilken
produkt konsumenten väljer ur hyllan, säger Ulrika Eveermark.

Enligt undersökningar grundar sig fler än hälften – 60 procent – av
alla köpbeslut på upplevelsen av just förpackningen. Dessutom handlar
allt fler på impuls utan inköpslista. 80 procent av alla köpbeslut tas
numera direkt i butiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063