23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Wal-Marts budskap till 180 miljoner kunder:”Skippa engångskassen”

Nu har det hänt som många tillverkare av plast- och pappersbärkassar fruktat. Wal-Mart, som är världens största och mest tongivande dagligvarukedja och den i särklass största användaren av engångsbärkassar i världen, har beslutat att rekommendera sina drygt 180 miljoner kunder att använda specialtillverkade flergångskassar av tyg. Även IKEA uppmuntrar sina kunder att använda flergångskassar istället för engångskassar av miljöskäl.












































































































Kassarna är tillverkade av ett textilmaterial som är uppblandat med återvunnen plast och bär texten ”Paper or Plastic? Neither” (vilket är lite förvirrande, med tanke på att de innehåller en hel del PET) . De kostar 1 dollar och ska nu marknadsföras i massiva kampanjer där valet av flergångskasse betecknas som ett tecken på miljömedvetande. Ännu förväntar sig ingen att Wal-Marts initiativ ska bli ett direkt avgörande hot mot de vanliga bärkassarna av plast och papper. Men kampanjen för flergångskassar har dragit igång en debatt som innebär att handelns påslag på bärkassar börjat synas i sömmarna. Det är ingen vacker bild som målas upp. Handlarna lägger inte sällan på mer än 200 procent på inköpspriset, trots att de tvingar kunderna att gå omkring med deras reklam… I debatten höjs nu röster för att konsumenterna gott kan fortsätta använda engångskassar – som ju ofta har sekundär användning som hygienisk soppåse – men att de bör köpa kassarna själva. I Sverige köps årligen bärkassar för över en miljard kronor. Enligt en undersökning i tidningen Expressen för några månader sedan gick drygt hälften av den summan in som ren vinst till handeln. Så om handeln oroar sig för att bli av med en liten, men säker, mjölkko i form av dyra bärkassar så beror det nog på att handeln själv mjölkat den för hårt.IKEA En annan oerhört viktig opinionsbildare är IKEA, som i USA tar 5 cent i avgift för varje engångskasse, men skänker hela den summan till skogsplantering. På ett halvår har förbrukningen av engångskassar sjunkit till hälften och samma program i England resulterade i en minskning med 95 procent! De stora gula eller blå flergångskassarna av vävplast säljs som kompensation till halva priset och för dem har förbrukningen tiodubblats!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.085