23948sdkhjf

Ny design för julefrokosten

En dansk tradition sedan 1982 är att Aaalborgs Jule Akvavit presenteras i en ny design vart tredje år. Den senaste, nyligen släppt i handeln, är en greppvänlig, mjukt formad flaska, som förpackas på en kartong med en mistel som dekor. Förpackningslösningen bär i år ett svenskt signum, då det är Frontpac i Arlöv som utvecklat den.
FrontPac har tagit fram den nya förpackningen i samarbete med Vin &

Sprits reklambyrå och Niklas Hemlin som är förpackningsansvarig vid

V&S. Hela produktionen har gjorts i företagets svenska och danska

fabriker, från att pappersrullar, lim och färger anländer som

råmaterial, till att den färdiga förpackningen. Denna är en kombination

av öppen well och en tryckt kartonghylsa, till skillnad mot förra årets

solidkartongförpackning.

Säljemballaget består av en ram av präglad wellpapp, och utanför denna

en elegant sleeve av kartong, tryckt med en vinröd färg och i guld på

text och mistel som är präglade.

Flaskans glas är av en grön nyans och här återkommer dekorelementen

från kartongen, med dekor och guldfärgat tryck. Halsen är snarlik

tidigare versioner med en korkförslutning.

För formgivningen av flaskan svarar den danska designbyrån Papermint. Smaken på

innehållet domineras av kummin med inslag av dill, fänkål och kanel -

smakformeln för en typisk dansk ”lille en” till julefrokosten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.122