23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Miljarder att spara i svensk dagligvaruhandel

Det finns tio miljarder kronor för svensk handel att spara på effektivare förpackningar och logistik i varuförsörjningskedjan. Det avslöjade Mats Abrahamsson, professor på LiTH, på Förpackningsdagarna som hölls i Stockholm i veckan. Förpackningsdagarna handlade också om miljöeffektiva förpackningar. Det framkom bl a att regeringen uppvaktat handeln för att få till stånd klimatmärkning av förpackningar.

Temat på Förpackningsdagarna var i år på Effektivare förpackningar och

logistik i dagligvaruhandeln. Alla aktörer i värdekedjan, från producent

till förpackningsleverantör, grossist och dagligvarukedjor deltog på

konferensen. Att handeln tar frågan på stort allvar råder inget tvivel

om. I en utredning som gjorts av Mats Abrahamsson på uppdrag av Svensk

Handel visar han att det finns stora besparingar att hämta.

Mats

Abrahamsson har tittat på s k Mega Retailers som Wal Mart, Tesco och

även IKEA och konstaterat att de drivs av en logistikbaserad

affärsmodell där det konstant pågår en jakt på kostnader i värdekedjan.

Dessa företag har ca 5-10 % lägre kostnader i jämförelse med andra företag, vilket gör dem både lönsammare och prisbildande.

– Vi har identifierat ett antal faktorer som utmärker varuförsörjningen

i dessa företag och implementerat i svensk dagligvaruhandel som totalt

omsätter 170 miljarder per år skulle detta kunna innebära besparingar i

storleksordningen tio miljarder kronor, säger Mats Abrahamson.

RFID effektiviserar

En som snart och mycket konkret kan bidra med stora besparingar för

Svensk Handel – dagligvaruleverantörer och dagligvaruhandlare – är Gert

Häggström, VD för Svenska Retursystem. Detta företag hanterar de

returpallar och returlådor som används mellan leverantörer och

handlare. Nästa år ska mellan 1-3 miljoner nya RFID-märkta pallar köpas

in och ersätta de gamla och nästa steg kommer sannolikt att bli att

byta ut de 8,5 miljoner plastlådor som idag används i systemet. I och

med bytet skulle streckkodsetiketterna försvinna som ställer till stora

problem vid tvättning av lådorna men även vid applicering i fuktig

miljö.

– Vi har gjort mycket lovande tester med RFID på returlådorna och jag

ska inom kort presentera dessa resultat för styrelsen. RFID innebär

stora förenklingar. Vi kan hela tiden se hur många smutsiga respektive

rena emballage vi har, frakt och fakturadokument skrivs ut automatiskt

vid registrering och vi får realtidsinformation om vart varje kolli

befinner sig i systemet, vilket minskar risken för att emballage

försvinner, säger Gert Hägerström.

Vill klimatmärka förpackningar

Förutom kostnadseffektiva lösningar speglade Förpackningsdagarna även

trenden mot mer miljöeffektiva förpackningar. Klimatpåverkan och

biologisk nedbrytbarhet var två av ämnena som återkom hos flera talare.

– Tesco och flera stora dagligvarukedjor har satt upp klimatmål och för

att minska utsläpp av växthusgasen koldioxid. Förpackningarna har åter

hamnat i skottgluggen och man vill bl a klimatmärka förpackningar. Hur

detta ska gå till är det dock ingen som vet ännu, sa Michael Sturges,

från STFI Packforsk i London.

Även svenska regeringen vill ha klimatmärkning av förpackningar och

kallade nyligen till sig dagligvarubranschen för att få gehör för sina

idéer.

– Vi ser inte hur detta ska gå till och om det är så klokt med ännu en

miljömärkning. Den borde i så fall rimligtvis rymmas under något

av de redan befintliga miljömärkena. Vi har bett att få nästa år, 2008,

på oss att utreda saken, sa Thomas Svaton, VD i Svensk Handel.

BILD

På Förpackningsdagarna debatterades kostnadseffektiv varuförsörjning i handeln och miljöeffektiva förpackningar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web04