23948sdkhjf

Kosken i ny kostym

Finska Koskenkorva vodka har allt sedan 1953 sålts i en flaska som har sett i stort sett likadan ut hela tiden. Nu har det blivit ändring på den punkten; brittiska designbyrån Design Bridge har tagit fram en ny flaska med ett mer modernt utseende.
Det är en svensk designer, Anna Brolin, på Design Bridge som svara för
designen. Richard Keller, varumärkeschef vid Koskenkorvas svenska
distributör Bibendum, säger att resdesignen görs för att den klassiska
finska vodkan ska bli mer internationellt accepterad, men kanske inte
faller de mer konservativa i hemlandet på läppen.

− Det här kommer säkert att uppröra en och annan finne på hemmaplan, förutspår han.
"Gamla" Koskenkorva

Den nya flaskan har fått en mindre slank form, och har försetts med en
transparent etikett med modernare formspråk och typografi än föregångarens sirliga och överarbetade. Ordet
”Kosken”, som är vodkans smeknamn, är framhävt. På etiketten finns
även numret 013, som syftar på det varunummer vodkan har haft sedan den
introducerades, och som många besökare i finska Alkos butiker nöjt sig
med att använda vid beställningen.

Relanseringen skedde i Finland den 1 september, nu i veckan i Sverige,
och det nya designen gäller även de smaksatta varianterna av
Koskenkorva vodka.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125