23948sdkhjf

Innovativt Elopak firar 50

Elopak firar 50 år i år. Med devisen ”50 years and ready for more” signalerar den norska förpackningsjätten att man är redo för nya utmaningar. En sådan är att tillfredsställa det växande behovet av profilerande förpackningslösningar. Därför lanseras nu ”Slim”, det senaste tillskott av profilförpackningar.
Slim är en smalare och högre takåsförpackning med Diamond för

skruvkapsyl modell störrre, 36 mm, och med den karakteristiska utskurna

linjen i ena hörrnet hämtad från

Curve. Bottenmåttet är 65x65 mm jämfört med 70x70 mm på vanlig

Pure-Pak och höjden 35 mm högre. För att ytterligare förstärka profilen är kanterna på takåsen avrundade.

Namnet Slim är talande för förpackningen och ska också appellera till

det tänkta innehållet. Slim är i första hand tänkt för sunda produkter

för hälsa och välmående. Det är en aseptisk förpackning som erbjuder

upp till 12 månaders hållbarhet. - Vi kan ännu inte gå ut med vem som är vår första kund, men Slim kommer att

ses på marknaden för 2-3 tre stora varumärken till våren, säger Borge

Kvamme, Kommunikationschef.Tre storlekar

Slim lanseras i tre storlekar, 500 ml, 750 ml och 1 liter. Maskinen för

fyllning har utvecklats i samarbete med Shikoku-Kakoki och kan fylla

två olika storlekar samtidigt. Kapaciteten är 8 100 förpackningar i

timmen och förutom kapsylering ingår även stationer för

flerförpackning, wrap around eller kartong, och pallettringsstation i

den kompletta maskinlinjen.

Rent logistiskt ger Slim en fördel då det går 24 liter mer per helpall

jämfört med en standardförpackning och nyttjandegraden är omkring 97

procent av pallen, lite beroende av mönsterbyggning.iCone nästa

Slim presenterades först gången på konceptstadiet på Anuga Foodtech

2006 tillsammans med en annan profilförpackning iCone. Båda väckte stor

uppmärksamhet. iCone har en cylinderbotten och en takås med den större

skruvkapsylen (36 mm). Förpackningen är tänkt som ett alternativ till

plastflaskor för sporrtdrycker och andra produkter som konsumeras ”on

the go”.

– En kommersialisering av denna förpackning ligger ca 1,5 år fram i

tiden och kommer att ske efter vissa förändringar av det ursprungliga

konceptet, säger Borge Kvamme.

Läs mer om Elopak i Packmarknaden nr 10, ute den 10 oktober.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078