23948sdkhjf

Innovativt Elopak firar 50

Elopak firar 50 år i år. Med devisen ”50 years and ready for more” signalerar den norska förpackningsjätten att man är redo för nya utmaningar. En sådan är att tillfredsställa det växande behovet av profilerande förpackningslösningar. Därför lanseras nu ”Slim”, det senaste tillskott av profilförpackningar.
Slim är en smalare och högre takåsförpackning med Diamond för
skruvkapsyl modell störrre, 36 mm, och med den karakteristiska utskurna
linjen i ena hörrnet hämtad från
Curve. Bottenmåttet är 65x65 mm jämfört med 70x70 mm på vanlig
Pure-Pak och höjden 35 mm högre. För att ytterligare förstärka profilen är kanterna på takåsen avrundade.
Namnet Slim är talande för förpackningen och ska också appellera till
det tänkta innehållet. Slim är i första hand tänkt för sunda produkter
för hälsa och välmående. Det är en aseptisk förpackning som erbjuder
upp till 12 månaders hållbarhet. - Vi kan ännu inte gå ut med vem som är vår första kund, men Slim kommer att
ses på marknaden för 2-3 tre stora varumärken till våren, säger Borge
Kvamme, Kommunikationschef.

Tre storlekar
Slim lanseras i tre storlekar, 500 ml, 750 ml och 1 liter. Maskinen för
fyllning har utvecklats i samarbete med Shikoku-Kakoki och kan fylla
två olika storlekar samtidigt. Kapaciteten är 8 100 förpackningar i
timmen och förutom kapsylering ingår även stationer för
flerförpackning, wrap around eller kartong, och pallettringsstation i
den kompletta maskinlinjen.
Rent logistiskt ger Slim en fördel då det går 24 liter mer per helpall
jämfört med en standardförpackning och nyttjandegraden är omkring 97
procent av pallen, lite beroende av mönsterbyggning.

iCone nästa
Slim presenterades först gången på konceptstadiet på Anuga Foodtech
2006 tillsammans med en annan profilförpackning iCone. Båda väckte stor
uppmärksamhet. iCone har en cylinderbotten och en takås med den större
skruvkapsylen (36 mm). Förpackningen är tänkt som ett alternativ till
plastflaskor för sporrtdrycker och andra produkter som konsumeras ”on
the go”.
– En kommersialisering av denna förpackning ligger ca 1,5 år fram i
tiden och kommer att ske efter vissa förändringar av det ursprungliga
konceptet, säger Borge Kvamme.
Läs mer om Elopak i Packmarknaden nr 10, ute den 10 oktober.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063