23948sdkhjf

Snabbare utveckling av förpackningar i nytt bolag

Billerud har, tillsammans med designföretaget No Picnic bildat ett bolag, Nine TPP, som ska göra det möjligt att väsentligt förkorta tiderna för utveckling av nya livsmedelsförpackningar. Nuvarande tid på 1-2 år hoppas man kunna minska till blott 6-8 månader.
Nine TPP specialiserar sig på hela utvecklingskedjan, från produktidé

till färdig förpackad vara i butiken. Det blir ett gemensamt

dotterbolag till Billerud och No Picnic, och är resultatet av en längre

tids samarbete kring nya produktionskoncept och förpackningar för

pasta, konfektyr, chips och andra livsmedel.

Billerud kommer att stå för kunnandet om materialval, maskiner och hur

man optimerar produktionen i fabrikerna. No Picnic bidrar med sin

kunskap om design, om trender och konsumentperspektivet.

Affärsidén bygger på att varumärkesägare bara ska behöva vända sig till

en aktör för att förpacka till exempel ett nytt livsmedel, en

hygienartikel eller ett receptfritt läkemedel. Detta gäller oavsett om

kunden söker en ny typ av förpackning som kräver en förändrad

packningslinje eller om det främst rör sig om smartare hantering i

butik eller ny design.

Namnet Nine kommer från de nio utvecklingsstegen från ny produktidé till förpackad vara i butikshyllan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062