Doftegenskaper kan användas för exempelvis kaffe som förpackas lufttätt och inte annars luktar något i sin förpackning. Men också för vanligt bröd för att förstärka doftupplevelsen, menar han. Doftande förpackningar används redan i USA och Canada. Tanken är att doften ska stimulera kunden att köpa en produkt som luktar gott framför en annan som inte luktar alls. I Packmarknadens septembernummer, nr 9 kan ni läsa mer om doftande förpackningar. Ute den 18 september.
Faerch Plast utvecklar doftande förpackningar
I framtiden kommer vi att kunna lukta oss fram till matvarorna i butiken. Danska Faerch Plast har de senaste två åren utvecklat förpackningar med doftämnen och enligt innovationschef Frank Østervemb dyker doftande förpackningar upp i dansk handel nästa år.
Doftegenskaper kan användas för exempelvis kaffe som förpackas lufttätt och inte annars luktar något i sin förpackning. Men också för vanligt bröd för att förstärka doftupplevelsen, menar han. Doftande förpackningar används redan i USA och Canada. Tanken är att doften ska stimulera kunden att köpa en produkt som luktar gott framför en annan som inte luktar alls. I Packmarknadens septembernummer, nr 9 kan ni läsa mer om doftande förpackningar. Ute den 18 september.