Nu ska verksamheten knoppas av i ett eget bolag som samtidigt tar in 15 miljoner kronor i riskkapital från Rite Internet Ventures i Stockholm, uppger tidningen Ny Teknik.?? - Vi gör nu en större satsning på att expandera i Norden och Europa, säger Anders Örbom, vd för det nya bolaget Simstore International.??Simstore360, som produkten heter, används av 30 livsmedelsföretag som kan spara tid och pengar på att låta testpersoner handla virtuellt istället för i verkliga butiker där hyllorna förändrats. Detta ska ge svar på vad som händer med försäljningen om en produkt får ny förpackning, hamnar längre upp i butikshyllan eller ändrar pris. Mellan 500 och 1500 personer brukar ingå i ett test. Eftersom det är webbaserat kan de befinna sig var som helst i världen.??Enligt Anders Örbom ökar intresset för virtuella testmiljöer och Simstore har konkurrenter bland annat i Kanada, Tyskland och Frankrike. I Sverige finns sedan drygt ett år ytterligare en anläggning med liknande inriktning - Packaging Media Lab vid Bergvik köpcenter utanför Karlstad, som har utvecklats inom ramen för nätverket The Packaging Arena.
Virtuell butik för säljande förpackning
Det svenska marknadsunderökningsföretaget Nordic Market Research erbjuder sedan några år en egenutvecklad virtuell butik där företag som Arla och Coca-Cola kan experimentera med design, pris och placering.
Nu ska verksamheten knoppas av i ett eget bolag som samtidigt tar in 15 miljoner kronor i riskkapital från Rite Internet Ventures i Stockholm, uppger tidningen Ny Teknik.?? - Vi gör nu en större satsning på att expandera i Norden och Europa, säger Anders Örbom, vd för det nya bolaget Simstore International.??Simstore360, som produkten heter, används av 30 livsmedelsföretag som kan spara tid och pengar på att låta testpersoner handla virtuellt istället för i verkliga butiker där hyllorna förändrats. Detta ska ge svar på vad som händer med försäljningen om en produkt får ny förpackning, hamnar längre upp i butikshyllan eller ändrar pris. Mellan 500 och 1500 personer brukar ingå i ett test. Eftersom det är webbaserat kan de befinna sig var som helst i världen.??Enligt Anders Örbom ökar intresset för virtuella testmiljöer och Simstore har konkurrenter bland annat i Kanada, Tyskland och Frankrike. I Sverige finns sedan drygt ett år ytterligare en anläggning med liknande inriktning - Packaging Media Lab vid Bergvik köpcenter utanför Karlstad, som har utvecklats inom ramen för nätverket The Packaging Arena.