23948sdkhjf

Detaljhandeln engageras i EU-projekt om RFID

Bridge är namnet på ett treårigt EU-projekt, som syftar till att utveckla tekniken för RFID-användning inom den europeiska detaljhandeln. Projektår nummer två har inletts, och nu handlar det om att använda tekniken i praktiken, Sju av de ledande aktörerna deltar.
De sju som deltar i projektet Bridge är producenter som Nestlé UK, Sony
och franska livsmedelsproducenten Benedicta, det tyska
konfektionsföretaget Gardeur AG samt tre stora varuhuskedjor − franska
Carrefour, tyska Kaufhof och spanska El Corte Inglés.

Dessa ska under det kommande året inleda projekt i vilka RFID-teknik
används, bland annat för att övervaka flödet av lastbärare och
förpackningar. Framförallt har man som mål att öka säkerheten när det
gäller distribution och försäljning av såväl livsmedel som andra varor.

− Våra analyser från det första projektåret ger oss en solid bas som
stödjer de fortsatta steg vi tar, säger Henri Barthel, koordinator för
Bridge-projektet i en kommentar.

EU har anslagit totalt 7,5 miljoner euro under treårsperioden, till det
projekt som går under namnet ”The Building Radio Frequency
IDenttification solutions for the Global Environment”.

Förutom de sju nämnda företagen deltar fem universitet som partners, i
Cambridge, Zürich, Barcelona, Graz samt kinesiska Fudan..
GS1-organisationerna i Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien,
Polen och Kina har ansvaret för koordineringen av projekten.

Tio företag bidrar med tekniska lösningar i form av RFID-teknik. De är
Aida, AT4Wireless, BT, Caen, Confidex, Domino, JJ Associates, Mellor,
UPM Raflatac samt Verisign UK.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078