23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Livsmedelsjättar ska minska förpackningsavfallet

En rad större livsmedelsföretag på den brittiska marknaden har enats om att minska sitt avfall från förpackningar och matvaror. Britvic, Cadbury Schweppes, Coca-Cola, Dairy Crest, Duchy, Masterfoods, McBride, Nestlé och Premier Foods är de tunga namn som undertecknat en överenskommelse med det nationella programmet Wrap.

Wrap är en förkortning av ”The Waste and Resourcs Action Programme”,

som bildades 2005 och har som mål att, på frivillig grund, få företag

att bidra till att avfallsmängderna minskas. Detta hoppas man ska bidra

till att Storbritannien uppnår de mål som satts upp av EU när det

gäller reduktionen av förpackningsrelaterat avfall.

För att mäta i vilken omfattning som överenskommelsen följs ska Wrap utveckla en ny mätmetod

De nämnda livsmedelsföretagen har åtagit sig att senast 2008

tillsammans stoppa den ökande mängden avfall, och att minska mängden

till år 2010.

Redan tidigare har Heinz, Northern Foods, Unilever och landets 13 största livsmedelskedjor anslutit sig till Wrap-programmet.

Enbart i Storbritannien blir 6,7 miljoner ton förpackningar och livsmedel avfall varje år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|