23948sdkhjf

Konsumenter håller koll på överflödigt förpackningsmaterial

Den brittiska detaljhandelskedjan Asda uppmanar sina kunder vid två av sina mest besökta varuhus att anmäla exempel på förpackningar som använder onödigt mycket material. Tanken är att man på detta sätt ska kunna ställa krav på varumärkesägarna.
Den här radikala, och kontroversiella, åtgärden har vidtagits som en

följd av att Wal-Mart-ägda Asda har som mål att minska mängden

förpackningsmaterial i sitt varusortiment.

Försöket genomförs vid två varuhus, i York och i Dewsbury, och har fått

namnet ”Leave it with us”. Slår det väl ut kan det bli aktuellt att

införa samma system vid alla varuhus i Storbritannien.

Kunderna i de två varuhusen uppmanas att, så snart de anser att för

mycket material har använts till en förpackningslösning, meddela detta

till Asda och lämna in förpackningen som exempel.

Dessutom är det möjligt att lämna förpackningsmaterial som man inte

vill ta med sig hem i återvinningslådor i butiken. Dessa kommer

därefter Asdas förpackningsansvariga att gå igenom för att dra

slutsatser om vad som kan betraktas som överflödigt emballagematerial.

Därefter sänds information, och önskemål om förändringar av

förpackningarna, till leverantörerna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156