23948sdkhjf

Pajförpackning ett steg i satsning på lättare alternativ

En känsla av äkthet och en återgång till naturen, kanske lite nostalgi, var vad som eftersträvades när brittiska dagligvarukedjan ASDA tog fram nya förpackningar för en serie pajer. Brun baksida på kartong från Korsnäs blev lösningen, som är en ett av de första resultaten av ADSA:s långsiktiga satsning på lättare och mer miljövänliga förpackningar.
− Den bruna baksidan med sin taktila känsla av obestruken yta ger
produkten en identitet, säger Philip Parkin, chef för
förpackningsutvecklingen vid designbyrån gmg UK.

Styrkan hos kartongen, i detta fall en Frövi Light med blekt framsida
och oblekt baksida, var tillräcklig för att man skulle kunna använda
den relativt låga ytvikten 290 gram.

Lösningen blev rektangulärt formade lådor, med tydliga groteska
typsnitt och ordet ”pie” genomgående väl synligt och i olika färg
beroende på innehållet. Innehållet kan anas genom ett utstansat fönster
i förpackningen.

Konverteringen görs av brittiska Benson Box, och det är för pajproducenten Palethorpes förpackningen har producerats.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062