23948sdkhjf

Första märkningen med "bäst efter-datum"

Som första livsmedelskedja i landet har ICA infört en märkning med ”bäst efter-datum” på vakuumförpackat nötkött. Det är den stora efterfrågan på köttet som gör att det inte alltid hinner möras tillräckligt innan det säljs i butikerna.
Tanken med den nya märkningen är att konsumenterna ska få möjlighet att tillaga och äta köttet när det är som bäst. Mörhet hos vissa styckade delar av nötkött, som ryggbiff eller entrecote, kan variera men genom att möra köttet i minst 14 dagar utjämnas skillnaderna. De sju dagar som i dag gäller inom branschen räcker inte alltid till.– Detta är något jag önskat och efterfrågat under en längre tid. Frågan togs också upp på vårt seminarium om svenskt kött i mitten av februari där Niclas Ensäter, nordisk kategorichef för kött på Ica, verkligen tog den till sig, säger Ella Nilsson, vd på Svensk Köttinformation.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072