23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Pantad idé ökade omsättningen med 25 procent

ICA Supermarket på Väddö investerade i en ny pantautomat och fräschade upp sin pantstation. Samtidigt gick erbjöd man kunderna att handla för det dubbla pantbeloppet. De som pantade för 100 kronor fick alltså varor för 200 kronor. Dagen efter annonsen var införd hade omsättningen i butiken ökat med 25 procent.

– Det var långt bättre än jag

hade räknat med. Dessutom lockade erbjudandet helt nya kunder till

butiken, säger handlaren Mats Ryderborn.

Mats är övertygad om att en välskött pantstation drar kunder till

butiken och satsar därför på att hålla sin pantstation i toppskick.

Sammanlagt har han fyra pantautomater och för att kunderna ska kunna

tvätta händerna efter pantningen, är pantstationen försedd med ett

handfat.

– Just den här dagen hade vi

gjort det lilla extra. Vi pyntade pantstationen med blommor och ställde

fram handkräm. Dessutom fick alla pantare en praktisk pantkasse. En

fräsch pantstation uppmuntrar kunderna som är så duktiga på att panta.

Dessutom är en välskött pantstation en riktig kundmagnet, säger Mats.

Handlarna viktig länk i pantsystemet

Under förra året genomförde Returpack en undersökning bland ett antal

handlare runt om i landet. Den visade att de flesta tycker att deras

pantstation bidrar till att dra kunder till butiken.

– Handlarna är en mycket

viktig länk för att det svenska pantsystemet ska fungera. Därför är det

jättekul att se hur Ica-butiken på Väddö till och med använt sin

pantstation i marknadsföringen. Ännu roligare är förstås att resultatet

blev så lyckat, konstaterar Katarina Lundell, marknadschef på AB

Svenska Returpack.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097|