23948sdkhjf

Förbättrad marknad men frysta priser på kartong

Den europeiska marknaden för färskfiberkartong ökade med fyra procent under 2006 och för Iggesund Paperboard steg omsättningen med omkring tio procent. Men ägarna Holmen lyckades inte få igenom några prishöjningar vare sig på solidkartong eller på falskartong.
Under hösten gick Holmen ut och aviserade prishöjningar på
falskartong med cirka 10 procent.

- Det är mycket prat och lite verkstad, det blir inga
prishöjningar just nu, säger Holmens vd Magnus Hall i en
intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Behovet av att höja priserna är stort eftersom kostnaderna har
stigit de senaste åren. Energin har blivit dyrare, liksom insatsvaror
som björkved.

- Jag tror att det behövs fler som tycker samma sak som
vi, säger Magnus Hall.

Den generella tillväxten för färskfiberkartong på 4
procent under 2006, berodde, enligt Magnus Hall, på det förbättrade
konjunkturläget och på att kartong efter hand har ersatt
oljebaserade plastförpackningar.

- Vi har uppfattningen att vi har tagit marknadsandelar
från andra förpackningsalternativ, men vi har inte så mycket
belägg för det.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079