23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

SCA förvärvar Procter & Gambles europeiska mjukpappersverksamhet

SCA har träffat avtal om att förvärva hela Procter & Gambles europeiska mjukpappersverksamhet. Affären ger SCA tillgång till flera starka och välkända varumärken och är ett viktigt steg för att förbättra lönsamheten inom SCAs europeiska verksamhet för konsumentmjukpapper.

SCA köper varumärket Tempo, marknadsledande inom näsdukar i Västeuropa

och i Hong Kong. Dessutom får SCA exklusiv licens i Europa att använda

de välkända varumärkena Bounty och Charmin, hushållspapper respektive

toalettpapper.

Procter & Gambles fem anläggningar är inkluderade i förvärvet.

Anläggningarna är belägna i Manchester i England, Witzenhausen och

Neuss i Tyskland, Orléans i Frankrike och Lucca i Italien. Verksamheten

har cirka 1 100 anställda.

Köpeskillingen är 512 MEUR och erläggs kontant. Årlig nettoförsäljning

uppgår till i det närmaste 500 MEUR. EBITDA-marginalen är i nivå med

SCAs totala mjukpappersverksamhet. Synergierna förväntas bli betydande.

Förvärvet ger också SCA

möjlighet att ytterligare optimera distribution och logistik för sina

kunder inom handeln.

SCA har för avsikt att stärka sitt erbjudande av

varumärkesprodukter och de kvalitetsinriktade delarna av handelns egna

märkesvaror samt att avsevärt stärka produktutveckling baserad på

insikt om konsumenters behov.

– Vi vet att konsumenter över hela Europa har stort engagemang för

mjukpappersprodukter. Många konsumenter har högre krav än vad marknaden

idag tillgodoser. Förvärvet hjälper oss att ta viktiga steg mot

förbättrat kunderbjudande och därmed lönsamhet i vår europeiska

verksamhet för konsumentmjukpapper”, säger Jan Åström, VD och

koncernchef i SCA.

SCAs europeiska mjukpappersverksamhet för konsumenter har, i likhet med

övriga aktörers, varit under press de senaste åren. Förenklingen av

produktutbudet i handeln, genom fokuseringen på egna märkesvaror, har

lett till ökad press och snabba leverantörsbyten från handelns sida.

– Samtidigt har vi haft kraftigt ökade energi- och råvarukostnader. Få

aktörer har i denna miljö satsat på innovation och produktutveckling.

Resultatet har blivit att hela marknaden har underpresterat i

lönsamhet, säger Jan Åström och framhåller att förvärvet är

betydelsefullt för att bryta denna trend.

Förvärvet, som är en s.k. inkråmsaffär, förutsätter godkännande från berörda myndigheter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web03