23948sdkhjf

Ramlösa och Vichy Nouveau går ihop

Ramlösa och Vichy Nouveau slås ihop. I samband med Ramlösas 300-årsjubileum storsatsar Carlsberg på den svenska vattenmarknaden och investerar 55 miljoner kronor i Ramlösa. Förra året ökade Ramlösas smaksatta vatten med 52 procent. - Ramlösa kommer att vara en av de största dryckerna i Norden inom 5 år, säger Stig Sunde, vd för Carlsberg Sverige.
Carlsberg Sverige äger i dag både Vichy Nouveau och Ramlösa.

Sammanslagningen är ett led i storsatsningen på vatten. Vichy Nouveau behåller

sina smaker men görs nu på Ramlösas vatten.

Vichy Nouveau blir ett

subvarumärke under Ramlösa. Det kan liknas vid bilar där till exempel Volvo har

S40, S60 och XC90. Produktionen av Vichy Nouveau flyttas från Falkenberg till

Ramlösa.

– I år ska vi bli störst på den svenska vattenmarknaden och

nästa år ska vi vara dubbelt så stora som nummer två. Därför ser vi till att

samla all specialistkompetens på ett och samma ställe, i Ramlösa. I Ramlösa

finns ett av Sveriges och finaste vatten, säger Kaise-Marie Delden, produktchef

för Ramlösa.

Marknaden för vatten ökar kraftigt, 15,6 % under 2006, medan

läsk och öl ökar marginellt. Vinnare alla kategorier är det smaksatta kolsyrade

vattnet, som ökade 23 procent under förra året, uppger Svensk Dryckesstatistik.

– Nu läggs allt fokus på vatten i Ramlösa och vi investerar

bland annat i en ny källa och en ny tappningslinje för att effektivisera

produktionen. Den kapacitet som frigörs i Falkenberg kommer att behövas för produktion av

öl och läsk, framförallt sockerfri läsk som växer stort, säger Kaise-Marie

Delden.
Vatten och då framförallt smaksatt vatten är en stigande trend bland svenska

konsumenter. Konsumtionen av dryck håller på att förändras. I dag vill 60

procent av konsumenterna göra hälsosamma val.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062